שם משתמש
סיסמא
כתבות נוספות בתחום
 
לוח אירועים
רכבים אוטונומיים והשפעתם על הדין הנוהג כיום
מה הדין בתאונה בה מעורבת מכונית אוטונומית לבין מכונית נהוגה בידי נהג | האם כחלק מההליך המשפטי, יאלצו הצדדים לבחון את "הקופסה השחורה" של המכונית?
כל ההערכות מדברות על כך, שבשנים הקרובות יחלו לנסוע על הכבישים, מכוניות ללא נהג, או שמא יש לומר, מכוניות אוטונומיות*.

יש לכך משמעויות רבות מבחינה משפטית. אעבור על חלקן בקצרה:

כשמתרחשת תאונת דרכים (בין שני רכבים ויותר) נוצרת למעשה סיטואציה משפטית.

סוגייה משפטית אחת נוגעת לנזקי הגוף, שנגרמו כתוצאה מהתאונה ושנייה לנזקי הרכוש (נזקי פח), שנגרמו לרכבים המעורבים.

פיצוי מבלי הצורך להכריע מי אשם בקרות התאונה

תביעות לפיצוי בגין נזקי הגוף, מוגשות מכח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד),להבדיל מתביעות לפיצוי בגין נזקי הרכוש, המוגשות מכח פקודת הנזיקין (הפקנ"ז).

ההבדל המהותי בין השתיים הוא, שתביעה בגין נזקי הגוף אינה מבוססת אשם. המדובר הוא במשטר של אחריות מוחלטת. משמעות הדבר היא שבמידה ועונים על התנאים הקבועים בחוק (רוב תאונות הדרכים עונות על התנאים), יינתן פיצוי מבלי הצורך להכריע מי אשם בקרות התאונה.

לדוגמה: אדם שהיה בגילופין, שוחח במכשיר הסלולארי שלו, התפרץ לכביש בשעת לילה מאוחרת, כשהוא לבוש שחורים ונפגע מרכב חולף, שנסע במהירות המותרת ועל פי הנדרש בחוק, זכאי לפיצוי. על אף שהאדם שהתפרץ לכביש, הוא הגורם האשם בקרות התאונה.

בנזקי רכוש האשם ישא בפיצוי הצד השני

המצב שונה כשהמדובר הוא בנזקי רכוש. בנזקי רכוש, הצד האשם בקרות התאונה הוא אשר יישא בפיצוי הצד השני. לדוגמה: נהג אשר רכבו נפגע מאחורה מרכב אשר לא שמר על מרחק כנדרש ו/או מהירות סבירה, יהיה זכאי לפיצוי מהנהג הפוגע (או מחברת הביטוח, אשר ביטחה אותו בביטוח צד שלישי).

המכוניות האוטנומיות יביאו עימן שינויים משמעותיים אף מהבחינה המשפטית.

כיצד ניתן להאשים מכונית אוטונומית?

אחד מהשיקולים המצדדים במכוניות האוטונומיות הוא, בטיחות. מכוניות אוטונומיות יתוכנתו לשמור על חוקי התנועה ויצוידו במכ"מים ובמערכות גילוי אשר יפחיתו משמעותית את מספר הנפגעים בתאונות. בעתיד, עת כל המכוניות יהיו אוטונומיות ויתקשרו זו עם זו, מספר התאונות יפחת משמעותית.

אך, לפני שזה יקרה, ובעתיד הקרוב, יחלו המכוניות האוטונומיות להיות חלק מהנוף בכבישי העולם, וזאת, לצד מכוניות רגילות נהוגות בידי נהג בלבד. משכך, עולה השאלה המשפטית, מהו הדין בתאונה מעורבת בין מכונית אוטונומית לבין מכונית הנהוגה בידי נהג.

כאמור לעיל, האחריות בנזקי רכוש, חלה על האשם בקרות התאונה. אך כיצד ניתן להאשים מכונית אוטונומית? האם כחלק מההליך המשפטי, יאלצו הצדדים לבחון את "הקופסה השחורה" של המכונית?

האם מומחה מחשבים שיבחן את התוכנה ומערכות הגילוי של הרכב, הוא אשר יכריע את ההליך? או שמא, כל צד יאלץ להצטייד במומחה, שיחווה את דעתו בנוגע למערכת הטכנולוגית של הרכב והאם באשמתה נגרמה התאונה, אם לאו.

בנוסף ובהתחשב בכך, שכל מערכת טכנולוגית ניתנת לפריצה לשינוי, עולה שאלת האחריות במידה והמערכת האמורה להיות זהירה, נפרצה ובוצעו בה אי אלו שיפורים, אשר גרמו לנזק ו"שיבשו" למעשה, את יכולת הנהיגה האוטונומית של הרכב.

יש מומחים הסבורים, כי בעתיד הקרוב, עידן בו יהיו כאמור רכבים אוטונומיים לצד רכבים רגילים, יהיו יותר תאונות.

בתאריך 1.7.16 פורסם כי רכב אוטונומי של טסלה היה מעורב בתאונה קטלנית בה נהרג הנהג/נוסע. מתברר כי התאונה אירעה מכיוון שלפני הרכב היה סמיטריילר. המכונית האוטונומית חישבה את הגובה ומצאה, שיש רווח מספיק בין המשאית לבין הכביש ועל כן האיצה ונכנסה מתחתיה.

עוד טעם המצדד בריבוי תאונות, מצוי בסיבה כי התנועות האנושיות הן פחות או יותר מוכרות, ולא רציונאליות בטבען. הרכב האוטונומי יפעל בצורה רציונאלית, העלולה להיות "רציונאלית מדי" ולכן לא ברור כיצד יגיב כלפיה הנהג ואם ידע להגיב, כפי שמגיב להתנהגותו של נהג, בן אנוש, אחר.

התהליך המשפטי ילך ויתבסס על מומחים טכנולוגיים

אין ספק שעם התפתחות הטכנולוגיה וככל שירבו המערכות הממוחשבות בחיינו, יחסכו חיי אדם ועיקר ההליך המשפטי יתבסס על מומחים טכנולוגיים, אשר יבחנו ויבדקו את התוכנה והמערכות עליהן מתבססת לדוגמה המכונית האוטונומית.

בשנים הקרובות ככל הנראה שלא ניראה שינוי במצב המשפטי הנוהג כיום. זאת, מן הטעם שגם מכונית אוטונומית תחייב נהג ליד ההגה, והוא זה אשר ישלוט במכונית ויהיה אחראי למניעת תאונות, תוך הפעלת שיקול דעת.

על כן, גם בסיטואציה בה רכב אוטונומי ניסה להשתלב בנתיב, תוך הפעלת טכנולוגיה של טייס אוטומטי ופגע ברכב אחר שסטה, האחריות תחול על הנהג, משום שלא נטל את ההגה לידיו ומנע את התאונה. ככל הנראה שהוא והרכב האחר, יהיו חבים באחריות לקרות התאונה.

סוגיות ביטוחיות מורכבות המחייבות התיחסות ראויה

הדבר מעלה כמובן סוגיות ביטוחיות מורכבות, שחברות הביטוח צריכות ו/או יצטרכו ליתן עליהן את הדעת.

למשל, האם רכב אוטונומי צריך לשאת בעלות ביטוחית שנתית מופחתת, נוכח המערכות המתוחכמות שמותקנות בו. או למשל, ניתוח לפי ערים: לדוגמה נהג המתגורר בעיר ובה מכוניות אוטונומיות רבות יותר, ישא בעלות מופחתת נוכח הסיכון הפוחת לתאונה (ככל שיש יותר מכוניות אוטנומיות, שיתקשרו זו עם זו, יפחת מספר התאונות, כאמור).

לכן, כל עוד מותקן במכונית הגה וניתן להפעיל ולכבות את היכולת האוטונומית, לנהג יש אחריות לרכב והמצב המשפטי לא אמור להשתנות.

השינוי יחול בעידן בו המכוניות האוטונומיות יהיו אוטונומיות לחלוטין וחסרות הגה. דבר שיחייב את המחוקק ואת חברות הביטוח ליתן עליו את הדעת ולהיערך בהתאם.

"Ten million self-driving cars will be on the road by 2020" *

http://www.businessinsider.com/report-10-million-self-driving-cars-will-be-on-the-road-by-2020-2015-5-6

"Volkswagen expects first self driving cars on the market by 2019"

.(Source: Focus, 2016-04-23)




 


 
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית


גולש יקר,

תכני האתר ומוצרי עדיף מיועדים למנויים בלבד.

מנויי עדיף נהנים מחבילת ערך מושלמת: יותר מידע חדשותי, יותר ידע ויותר שירותים חדשים וייחודיים.

באפשרותך לצפות בתכני האתר באופן מיידי על ידי רישום קצר לקבלת מנוי היכרות ללא כל התחייבות.
הרשמה
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
תפקיד:
אימייל:
סיסמא:
אישור סיסמא:
הנני מאשר את
 תנאי השימוש
באתר
אבקש לקבל עדכונים, חדשות ומידע שיווקי
הרשם וגלוש
כניסת מנוים
מייל:
סיסמא:
 
כניסה
 
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011
המסלקה הפנסיונית