שם משתמש
סיסמא
מימין: רועי ויינברגר, ישראל לחמן, קרן שמיר וליאור הורנצ'יק
 
לוח אירועים
המפיצים מדברים: "לא הכל מסתכם במחיר, לכן חזקה עלינו לתת יעוץ מתאים לכל לקוח"
פאנל מיוחד בכנס המעסיקים של עדיף עסק ביכולתם של המעסיק והעובד להתמודד לבדם עם עולם הפנסיה | קרן שמיר: ייעוץ בתחילת החיים הפנסיוניים יכול להציל משפחות | הורנצ'יק: מעסיקים קטנים ובינוניים נמצאים במצוקה אמיתית
"יש תרומה מכרעת לייעוץ האישי, כל עובד לדעתי חייב לקבל ייעוץ אישי", כך הדגישה הבוקר (ב') קרן שמיר, מנכ"לית קבוצת שקל, בפאנל מפיצים בכנס המעסיקים ה-9 של עדיף, אותו הנחה רועי ויינברגר, העורך הראשי של עדיף . לדבריה, ייעוץ אישי כזה מיועד לבנות את התוכנית של העובד בהתאם לצרכים האישיים שלו, לבנות תכנית מיטבית מבחינת דמי הניהול כאשר הייעוץ עובר מפגישה ראשונית לייעוץ שוטף. "במהלך חייו של אדם יש צמתים מרכזיים שבהם נדרש לקבל החלטות שמשנות את התוכנית הפנסיונית, ולכן ייעוץ בתחילת החיים הפנסיוניים שלו ובהמשכם הוא ייעוץ משמעותי, קרדינאלי ויכול להציל את משפחתו ממצבים קיצוניים מבחינה כלכלית".
 
 שמיר הוסיפה כי "אם נתייחס לתרומת מנהל ההסדר בעבור המעסיק, אנו מנהלי הסדרים וקבוצת שקל בפרט, יודעים לסייע למעסיק לעמוד בדרישות הרגולטוריות בממשק המעסיקים, בשקיפות, על תיקם הפנסיוני של הלקוחות ולכן בראי המעסיק והעובדים יש תרומה מכרעת לניהול הסדר באופן שוטף".

ליאור הורנצ'יק, מ"מ נשיא לשכת סוכני הביטוח, ביקש לקחת את התשובה למקום אחר בשביל לנסות לעשות את נושא הייעוץ והליווי קל יותר לכולם. "כפי שאדם רגיל ללכת ליועץ מס וכמו שהוא רגיל ללכת לרו"ח ולקבל הכוונה נכונה וליווי נכון לאורך כל הדרך, כך גם בעולם שלנו, זהו עולם טיפה מורכב ומסורבל, אומנם לנו הוא קל כי זה התחום שלנו אבל ללקוח הקצה הוא מסורבל וכנ"ל גם למעסיקים, כאלה ואחרים, שאינם שולטים בחומר באופן מלא וצריכים לידם בסוף היום איש ביצוע. אני מתחבר לדברים שהעולם מתפתח ומתקדם והפך להיות בצורה משמעותית דיגיטלי יותר, וזה בסדר, אבל ביחד, בסוף צריך בן אנוש שילווה ביחד עם המעסיק והעובד וייתן פתרונות ראויים ונכונים. בסוף היום כמו שציינה קרן לפניי, כל מקרה לגופו ואנו נתקלים בסיטואציות של אלמן, רווק, גרוש, נשוי, עם ילדים וללא, בגילאים שונים, ולכן החליפה היא לא אחידה לכולם אלא לכל אחד התאמה אישית שלו, עם פיזור נכון של מוצרים וקניית הגנות שראויות ונכונות לכל מקרה ומקרה. 

ישראל לחמן, מנכ"ל משותף בשאול את לחמן, תאגיד יעוץ פנסיוני, אמר כי הוא רוצה לקלקל את החגיגה. "העולם הפנסיוני מתנהל לפי טרמינולוגיה שמזמן עברה מהעולם. אנו יושבים מהבוקר והשיח הוא על דבר אחד, על מחיר. דמי הניהול עלו/ירדו, טבלאות, גרפים, נוסחאות, ובעולם הזה שוכחים את הנקודה המרכזית שאנחנו רואים כחברת ייעוץ, נקודה שכמעט כל מעסיק מבקש מאיתנו - ערך. העולם שטוח מבחינת מחיר, ראינו את ההבדלים בין קרנות ברירת המחדל הנבחרות, התוצאה יוצאת זהה. אנחנו מלווים מאה ארגונים מהגדולים במשק בישראל ודמי הניהול כמעט זהים לחלוטין ועולם המחיר כמעט בדומה לכל מוצר אחר", אמר לחמן. 

"הדבר הנוסף שאגיד שמתחבר לדברים שנאמרו, בניגוד לכל מה שאומרים, בחירה מלאה של העובד, ברוב רובם של הארגונים העובדים מבקשים כמעט ב'צעקה' מהמעסיק בוא תעשה עבורי את העבודה. הפנסיה לא מעניינת את החבר'ה. הילדות שלי בנות 22 נכנסו למעגל העבודה לפני חצי שנה, הגיעו לאבא היועץ המפורסם בישראל, אמרתי בואו אסביר לכם. אמרו עזוב אותנו, לא מעניין אותנו. העובדים מצפים מהמעסיק שיעשה עבורם את הבחירות והאנשים שיושבים פה בחדר אלה האנשים שיקבעו ויובילו את התהליכים", הוא הוסיף.

מה הערך שישראל דיבר עליו שנותנים למעסיקים באופן כללי ובפרט ברפורמת ברירת המחדל?

שמיר: הדגשתי את חשיבות הייעוץ האישי בצמתים המרכזיים בחייו של לקוח. שם בא לידי ביטוי הערך שלנו. לא הכל מסתכם במחיר כפי שאמר ישראל ולכן חזקה עלינו לתת יעוץ מתאים לכל לקוח בראשית דרכו, ללוות באופן שוטף וחלילה במקרי תביעה או אירוע קטסטרופאלי, על מנת שהעובד יקבל פנסיה ויפרוש בכבוד. זה לא ייעוץ של זבנג וגמרנו אלא ליווי שוטף וניהול שוטף של הסדר הביטוח וטיפול שוטף בתשלומים ובכיסויים והתאמה שלהם. זו עבודה של שנים עד הגיעו לגיל פרישה ויציאה לפרישה בכבוד".

עד לא מזמן מעסיק היה יכול להעביר רשימה של עובדים ולצרף את כולם ביחד. הדבר נאסר לאחרונה. הייתי שמח לשמוע איך אתם רואים את זה בלשכת סוכני הביטוח וגם באופן אישי?

הורנצ'יק: "הבעיה העיקרית שנוצרה אצל המעסיקים הקטנים והבינוניים, אצל מעסיקים בעלי שכר נמוך, היא האחריות שחלה ממחר בבוקר ו/או אחורנית קצת, עליהם לפתוח קרן פנסיה לעובד. אצל המעסיקים הקטנים והבינוניים אין יכולת לעשות זאת. העלויות מורכבות וכבדות, צריכים אדם שיסייע ילווה ויוכל לתת פתרונות. הבעיה קשה כי זה עולה כסף ונכנסים לפלונטר בעייתי. העובדים הספציפיים צריכים את הליווי הנכון ביותר כי אחרת הם יעמדו בפני שוקת שבורה. זו מצוקה אמיתית".

בתוך כל התהליך הזה, מהפגישה עם העובד ועד לחתימה על קרן הפנסיה, איפה הדגשים שחשוב שהמעסיקים ידעו לפני שבוחרים?

לחמן: "אנצל את הבמה להוציא כל אחד מהמעסיקים שיושבים פה בחדר עם משהו פרקטי, לא רק דברים שנאמרים ברמה הכללית. אני רוצה להציג בפניכם בשתי דקות מודל שמפעילים בחברות הייעוץ. המודל תיקף עצמו בקרוב ל-60-70 ארגונים. דרך זה המעסיק יכול לבצע תהליכים ולהגיע לתוצאות שהוא מצפה להגיע אליהם. בשלב הראשון המודל פשוט, אני רץ עליו במהירות. בשלב הראשון קוראים לו אבחון פנסיוני, להגיע לעסק עם איש מקצוע ולנתח בצורה יסודית מה דרישות העסק, מה המאפיינים הספציפיים. אין דין חברת היי טק בעזריאלי לחברת כוח אדם שפרוסה בכל הארץ. מה בעצם המעסיק צריך לעשות הלאה, אילו בחירות, איזה מפרט שירות צריך לבנות על בסיס ההחלטה. לדוגמה, המהלכים האלה הביאו אותנו בחודשיים האחרונים לקיים בין 8-10 מכרזי ברירת מחדל לקרן השתלמות. כמה אנשים שיושבים פה בחדר יודעים שאפשר לקיים בתהליך רגולטורי מאוד מסוים תהליך שמאפשר למעביד לבחור קרן השתלמות שתתנהל כמו קרן פנסיה נבחרת. ישנה גם אפשרות צירוף עובדים בסרט מגנטי ולא בטפסים. כל אלו בשלב הראשוני דברים המסייעים למעסיק בתהליך אבחוני לבנות פלטפורמה ראשונה של בניין. 

"בשלב השני יוצאים לשדה לעבודה, תהליך בחירה פנימי בין הספקים הקיימים, קרנות הפנסיה, חברות הביטוח, ומקבלים החלטה. השלב השלישי שהוא קריטי בתהליך - הטמעה של כל הפרמטרים הראשונים באופן נקודתי לכל אחד מהעובדים שלכם בחברה. אם העובדים לא יעשו את התהליך הזה, המהלך יישאר למעלה ולא יחלחל. השלב הרביעי גם הוא קריטי, קוראים לו תקשור פנסיוני. מתבצעים הרבה מהלכים על ידכם כמעסיקים. משלמים לנו כחברת ייעוץ לא מעט כסף, אנו לא זולים, מבצעים את המהלכים, אתם משקיעים זמן, אנרגיה, חשיבה, הרבה מאוד תשומות מושקעות. העובד יושב על המחשב בחדר ולא מודע לתהליך. עשיתם דברים חשובים. התוצאה מאוד אפקטיבית, אבל העובד לא מודע לכל זה. צריך להיבנות תהליך שמתקשר את כל הנושא שנעשה. מה זה אומר? איך משתמשים? איך מביאים לידי ביטוי את כל התהליכים?

"השלב החמישי, אי אפשר לבנות בית וללכת החוצה, צריך לתחזק את כל העסק באופן שוטף. אם אין שומר שעומד בפתח ושומר באופן ישיר שכל העסק ימשיך ויתנהל בצורה סדירה, העסק מתפורר".

קרן, מהניסיון שלך, מה רמת הידע של העובדים הפשוטים המגיעים לפגישות איתך?

שמיר: "לצערי הרב רמת הידע לא כ"כ גבוהה וישראל אמר שהעניין של כל אדם בפנסיה לא כזה גבוה. אני קוראת המון שנים וממשיכה לקרוא לביצוע תכנית או יצירת תכנית ברמה לאומית אסטרטגית של חינוך פיננסי מגיל קטן, עוד מביה"ס. אנשים צריכים להבין את המושגים הבסיסיים בעולם הפנסיה. הסיכונים יכולים להביא אדם ממצב של חרפה כלכלית למצב הפוך של חיים בכבוד ולכן, כשאנחנו נמצאים בתקופת בחירות, יואילו הרגולטורים והאנשים הממומנים ברמה הלאומית לייצר תכנית עוד מביה"ס. "במיקרוקוסמוס הקטן של המעסיקים יש המון מעסיקים שמטופלים באמצעות קבוצת שקל ועורכים לעובדים מפגשי העשרה, לימוד בתחום הפנסיוני ואנשים צריכים להבין את המשמעות שלו ומהם הסיכונים הפיננסיים והביטוחיים. כך נוכל לייצר תכניות ועניין והבנה ומעורבות של כל הציבור המבוטחים וזה חשוב ברמה לאומית".

ליאור, אם נחזור לסוגיית הערך, האם הערך נשאר כמו בעבר - ייעוץ לגבי מוצר פנסיוני בודד, או שיש מקום להתפתח בנושאים אחרים?

הורנצ'יק: "רשות שוק ההון הובילה כמה מהלכים טובים, גם אם יש דברים פחות טובים שעשו במרוצת הזמן. יש מוצר שאני מניח שרובכם מכירים, הר הביטוח ומוצר נוסף שנקרא מסלקה פנסיונית. היום לפני שנפגשים עם עובד ולאחר שתואמה פגישה, על המסלקה הפנסיונית נאלצים לבצע הר הביטוח. אפשר לחשוף את כל המוצרים הפנסיוניים מגיל 18 ו/או לפני כן ותחת הר הביטוח אפשר לחשוף את כל המוצרים, מוצרי הריסק, פוליסות הבריאות וכן הלאה. בפגישה ראשונית כשפורסים את כל המוצרים שיש, אפשר לקבל החלטות מה נכון עבורו ומה לא. במרוצת הזמן הסטטוס משתנה, השכר משתנה ויש פרמטרים נוספים שבמהלך חייו משתנים ולכן נכון לקחת ולעטוף נכון, לבדוק איפה אפשר להוזיל בעלויות מוצרי הפרט ולבדוק האם המוצרים הנכונים פעילים ו/או להמליץ על שילובים או מוצרים חדשים. 

"על אותו מוצר פנסיוני של עובד הקצה צריך לחפש ולנסות להתייעל ברמת גובה דמי הניהול. בהתחבר למה שאומרים חבריי, צריך לקבל את הליווי הנכון, ההכוונה הנכונה, לחפש מוצר נכון עבור אותו עובד ספציפי. בסוף היום אלה הצבירות שלו לגיל פרישה, זה הכסף שישמש אותו/ה בגיל פרישה. צריך לנסות כל הזמן ולהתייעל גם מבחינת רמת המוצרים וגם מבחינת גובה דמי הניהול שבסוף כולנו משלמים במוצרים הפנסיוניים שלנו".

ליאור הזכיר את נושא הפרישה. המגמה של תכנון פרישה הולכת ותופסת תאוצה. ישראל, הייתי שמח לשמוע ממך דגשים שמעסיקים צריכים לדעת בנושא הפרישה.

לחמן: "כמו שנאמר פה, אנו מתחילים להזדקן ומסתכלים על השלב של כניסה ויציאה. בעולם הפרישה אני רואה שני היבטים. הראשון זה המעסיק. בשלב הראשון זה תכנון אקטוארי ברמת פרישה. עשינו מהלכים כאלה. כדי שהמעסיק יוכל לבנות תכנית פרישה שהעובד יפרוש וגם שזה יעלה הכי פחות. זה לא פשוט. יש הרבה משתנים שצריך להכניס למיקסר הזה. הדבר השני שהמעביד צריך לעשות, הוא רוצה שההסדר יצליח אז צריך לתקשר את זה לעובדים. אני חוזר על המונח, תקשור. הרבה פעמים שוכחים שבצד השני של המשוואה עומד העובד. אם לא ידעו להכין ולתקשר נכון ולבנות את התהליך בצורה שהעובדים ירצו לממש את הסדר הפרישה זה לא יקרה.

"אלה הפרמטרים המרכזיים, אחד - בנייה נכונה כלכלית של הסדר הפרישה ושתיים - התקשור לעובד. העובד נתקל בשני דברים. הוא נמצא בנקודת זמן קריטית עם הכי הרבה חששות וכסף, סטייה קטנה של חצי אחוז מורידה עשרות אלפי שקלים. יש בעיות מיסוי, תכנון פנסיוני, העובד צריך לקבל ליווי והכוונה, הוא לא מסוגל להתמצא בעולם המס המסובך. 

"הדבר השני, מעבר לעולם שלנו קיים עולם נוסף חשוב מאוד במשוואת הפרישה והשוק קורא לזה העולם הרך, שמאפשר לעובד בעולם הפסיכולוגי-התנהגותי לצאת מהעולם של התעסוקה לעולם אחר".

לגבי השילוב בין הייעוץ לתפעול, מהם היתרונות של מי שמלווה את כל המהלך גם מבחינת שיווק הקרנות וגם מבחינת התפעול השוטף שלהן?

שמיר: "אני קוראת לזה במילים אחרות טכנולוגיה עוטפת לקוח. גם כך העולם הפנסיוני מורכב. רוב הלקוחות שאני מכירה מגיעים עם הסדרים פנסיוניים קיימים ועל מנת לטפל בשלל מוצריו של הלקוח, יש לנו פלטפורמה שהמדינה יצרה - הר הביטוח ומסלקה פנסיונית. אם ננגיש את המידע ונגיש אותו בצורה מפושטת, בהירה, נהירה ללקוח, אזי יכולים לעבור לניתוח כלכלי של החלופות השונות, התוכנית הקיימת, לראות בראי צופן פני עתיד. כך נעזור באמצעות מערכת תומכת החלטה וייעוץ אנושי לבחור את התוכנית האופטימאלית עבורו. הסיפור לא נגמר אלא רק מתחיל. ברגע שבחר העובד תכנית אנו צריכים לנהל אותה למול היצרנים השונים ולוודא ולבקר ולעשות בקרות איכותיות וכמותיות. אחרי שמוודאים שהתוכנית מיושמת הלכה למעשה, אנו יודעים בסוף להנגיש את המידע מכל היצרנים ובכל המוצרים להנגיש באמצעות אתר אינטרנט, אפליקציה, שירות לקוחות. 

"אסכם. ראשית להביא את המידע מהפלטפורמה שהמדינה יצרה לכל הלקוחות בארץ, להנגיש אותה, לעבוד עם מערכת תומכת החלטה ויעוץ אנושי ובסוף לנהל בשוטף מול היצרנים ולקיים פגישות שירות באופן שוטף ולהציג נתונים".
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית


גולש יקר,

תכני האתר ומוצרי עדיף מיועדים למנויים בלבד.

מנויי עדיף נהנים מחבילת ערך מושלמת: יותר מידע חדשותי, יותר ידע ויותר שירותים חדשים וייחודיים.

באפשרותך לצפות בתכני האתר באופן מיידי על ידי רישום קצר לקבלת מנוי היכרות ללא כל התחייבות.
הרשמה
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
תפקיד:
אימייל:
סיסמא:
אישור סיסמא:
הנני מאשר את
 תנאי השימוש
באתר
אבקש לקבל עדכונים, חדשות ומידע שיווקי
הרשם וגלוש
כניסת מנוים
מייל:
סיסמא:
 
כניסה
 
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011
המסלקה הפנסיונית