שם משתמש
סיסמא
משה ברקת (מימין) וליאור רוזנפלד.הפיקוח: "ניתנה שנה שלמה להיערכות הוראות נספח ב'"
כתבות נוספות בתחום
חברות קשורות
לשכת סוכני הביטוח בישראל
 
לוח אירועים
רשות שוק ההון לרוזנפלד: יישום נספח ב' לחוזר ההנמקה לא יידחה
הפיקוח: קיימים ספקי תוכנה שפועלים בניגוד להוראות החוזר ויתכן שגם בניגוד לדין | לשכת סוכני הביטוח: לא יתכן כי בהעדר תוכנות מתאימות להפקת מסמך הנמקה התומך בנספח ב' תתעקש הרשות להכשיל ציבור שלם של סוכנים
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הודיעה לנשיא לשכת סוכני הביטוח, ליאור רוזנפלד, כי היא דוחה את בקשתו לדחות בחצי שנה את יישום נספח ב' לחוזר ההנמקה. בנוסף, הפיקוח מתריע כי ישנם ספקי תוכנה לבעלי רישיון הפועלים בניגוד להוראות החוזר ואף, לכאורה, בניגוד להוראות הדין. כך נודע לעדיף.
 
רוזנפלד בפנייה דחופה לברקת: דחה בחצי שנה את יישום נספח ב' לחוזר ההנמקה
30/6/2019
נשיא הלשכה הסביר: אין בנמצא מערכות טכנולוגיות שמסוגלות להתמודד עם דרישות נספח ב'; סוכני הביטוח יהפכו ממחר ללא צייתניים להוראות הרגולציה, שלא מרצונם
במכתב ששלח אתמול (א') הראל שרעבי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, הוא דוחה את טענותיו של רוזנפלד אותן העלה במכתב ששלח לממונה ד"ר משה ברקת.

"נשוב ונדגיש כי בניגוד לאמור במכתבך, הוראות חוזר ההנמקה אינן הוראות חדשות, שכן חובה לבחון את כלל סוגי המוצרים הפנסיוניים היא חובה שנקבעה בסעיף 12 בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005".

בתשובתו של שרעבי עולה כי ברשות שוק ההון חשו מורת רוח ממכתבו של רוזנפלד. "לא עולה על הדעת שבעת המלצה על סוג מוצר פנסיוני מסוים, בעל הרישיון לא יידרש לנושאים מהותיים כמו עלויות המוצר, עלויות הכיסויים הביטוחיים והיקף הצבירה והקצבה הצפויה ללקוח. בעניין זה הוראות החוזר אינן הוראה חדשה כלל אלא קובעת פורמט אחיד ליישום של הוראות הדין הקיימות".

שרעבי מוסיף: "הבקשה במכתבך עשויה לפגוש במימוש תכלית החוק כאמור. אנו משוכנעים שלשכת סוכני ביטוח והעומד בראשה תומכים במתן המלצות בצורה מקצועית, המסייעת לציבור החוסכים ועקבית עם תכליתו המפורשת של החוק".

באשר לטענת רוזנפלד לעניין תקופת ההיערכות ליישום החוזר, משיב שרעבי: " אזכיר כי החוזר פורסם כחוזר סופי ביולי 2018 וניתנה שנה שלמה להיערכות הוראות נספח ב'. נציין שסמוך למועד כניסתו לתוקף של החוזר שוחחנו עם בעלי רישיון שונים ונמסר לנו שהם ערוכים ליישום של הוראות החוזר כסדרן. כמו כן שוחחנו עם חברות תוכנה שמספקות פתרונות ליישום הוראות הדין השונות של רשות שוק ההון ועודכנו שגם הן ערוכות ליישום מלא של הוראות החוזר".

שרעבי התייחס במכתבו לפעילותן של ספקי שירותי תוכנה וציין כי לא כולן פועלות כשורה. "בהזדמנות זו אתריע כי ממידע שהתקבל ברשות שוק ההון עולה כי קיימים ספקי שירותי תוכנה לבעלי רישיון, בין היתר לשם יישום הוראות חוזר מסמך ההנמקה, הפועלים בניגוד להוראות החוזר ואף, לכאורה, בניגוד להוראות הדין. הדבר בא לידי ביטוי באופן שבו תוכנת ההמחשה (סימולטור) מחשבת את דמי הניהול של המוצרים הפנסיוניים השונים, עלויות הכיסוי הביטוחי, גידול השכר ועוד".

שרעבי מטיל על בעלי הרישיון בלבד את האחריות על השימוש בכלים הטכנולוגיים. "נציין כי חובת ההנמקה היא חובת בעל הרישיון בלבד והיא על אחריותו המלאה והבלעדית. שימוש בכלים טכנולוגיים שאינם מיישמים את הוראות החוזר ו/או גורמים להמלצה הפוגעת בלקוחות מהווה הפרה של הוראות הדין בעניין זה".

"אנו קוראים לציבור הסוכנים שטובת המבוטחים נמצאת בראש מעייניהם לבחון היטב את המלצותיהם ללקוחות ואת הכלים בהם הם עושים שימוש בגיבוש המלצה, כך שיבטאו כראוי את היתרונות והחסרונות של כל מוצר פנסיוני ואת שיקול דעתו של הסוכן", מסיים שרעבי את מכתבו.

הלשכה: אם לא תתקבל עמדתינו, נפעל באמצעים אחרים העומדים לרשותינו

מלשכת סוכני הביטוח נמסר בתגובה: "לא נאפשר לסוכנים למלא ידנית מסמך הנמקה שיעמיד אותם חשופים לביקורות האוצר. לא ייתכן כי בהעדר תוכנות מתאימות להפקת מסמך הנמקה התומך בנספח ב׳ תתעקש הרשות להכשיל ציבור שלם של סוכנים. אם לא תתקבל עמדתינו, נפעל באמצעים אחרים העומדים לרשותינו".

בתגובה להתייחסות הפיקוח לנושא השימוש בכלים טכנולוגיים, מסר לעדיף אריק אלמגור, בעל רישיון ייעוץ פנסיוני ומי שעומד מאחורי התוכנה 'אלמגור מערכת ייעוץ פנסיוני': "יישמנו באופן מלא את כל ההוראות ואני מזמין את הפיקוח לבדיקה. עשינו מעבר למה שניתן יחסית בזמן קצר, כולל דמי ניהול משתנים, הנמקות והמחשות. יכול להיות שיש תוכנות שאינן עושות השוואה של מקדם ההמרה או חישוב תשואות שחלק לא עושים נכון. אנחנו יישמנו את כל הוראות החוזר על פי ההוראות אחד לאחד".

אבי פרדס, מנכ"ל חברת SMS, מסר בתגובה: "מערכת SMS תומכת בדרישות מסמך ההנמקה החדש החל מהיום הראשון ובצורה מלאה. במהלך התאמות המערכת למסמך ההנמקה החדש היינו בדו-שיח עם נציגי רשות שוק ההון ואף וידאו שאנו ערוכים לעליה לאוויר במועד. נכון לרגע זה לא התקבלה כל פנייה מנציגי לשכת סוכני הביטוח בעניין זה.

"כמו כן, לאור מורכבות מסמך ההנמקה החדש, בימים אלו מתקיימות הדרכות מקצועיות ותפעוליות ליישום מסמך ההנמקה בצורה מושלמת וכבר בוצעו הדרכות למעל 1,000 סוכנים. חברת SMS פועלת ללא לאות ובצורה המקצועית ביותר על מנת להעמיד לקהל לקוחותיה מערכות תומכות ומחוללי יישומים על פי כל הפרמטרים וההנחיות שפורסמו על ידי רשות שוק ההון ביטוח ופיננסים".

 
 


גולש יקר,

תכני האתר ומוצרי עדיף מיועדים למנויים בלבד.

מנויי עדיף נהנים מחבילת ערך מושלמת: יותר מידע חדשותי, יותר ידע ויותר שירותים חדשים וייחודיים.

באפשרותך לצפות בתכני האתר באופן מיידי על ידי רישום קצר לקבלת מנוי היכרות ללא כל התחייבות.
הרשמה
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
תפקיד:
אימייל:
סיסמא:
אישור סיסמא:
הנני מאשר את
 תנאי השימוש
באתר
אבקש לקבל עדכונים, חדשות ומידע שיווקי
הרשם וגלוש
כניסת מנוים
מייל:
סיסמא:
 
כניסה
 
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011
המסלקה הפנסיונית