שם משתמש
סיסמא
יואב יונש / צילום: סטודיו עדיף
כתבות נוספות בתחום
 
לוח אירועים
יואב יונש: המטרה - שמטיוטת ביטוח תאונות אישיות ייצא מוצר נכון, שנמכר בצורה נכונה ונותן כיסוי ביטוחי ראוי למבוטח
מנהל מחלקת ביטוח בריאות ברשות שוק ההון, הרחיב בכנס ביטוחי הבריאות של עדיף על הטיוטה והמשמעויות שהיא מביאה עמה
טיוטת ביטוח תאונות אישיות שפרסמה לאחרונה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מנסה להכניס קצת הסדרה ופיקוח לתחום המורכב. למשתתפי כנס ביטוחי הבריאות של עדיף ניתנה הזדמנות לקבל הסבר כל הטיוטה והמשמעויות שלה מפי יואב יונש, מנהל מחלקת ביטוח בריאות ברשות שוק ההון. 
 
"פרסמנו טיוטת חוזר לפני חודשיים, זה בהמשך לתופעה שאנו חווים בשנים האחרונות של צמיחה של ענף התאונות האישיות", אמר יונש בפתח דבריו וסקר את ההתפתחות של יציאת ישראלים לחו"ל. 

"רואים בשני העשורים האחרונים, אם אני מסתכל על שנת 2000 עד 2010 וגם אם נלך עוד אחורה לשנות התשעים, שהיה פה שוק בסדר גודל של 200-300 מיליון שקלים פרמיה לשנה, עם ביטוח לאירועים וכיוצא באלה, בשנת 2009 רואים שקרה משהו. משוק של 200-300 מיליון, הוא צמח וגדל. אפשר להניח שעברנו את שני מיליארד השקלים פרמיה ברוטו בשנה. זו צמיחה מאוד גדולה. שמעתי הסברים מה קרה. דיברו שהמכירות הטלפוניות החלו לעבוד במרץ וכשבאו למכור ושאלו מה ניתן למכור בטלפון בצורה קלה - אז תאונות אישיות בגלל החיתום המקל. אני חושב שהסיבה פחות חשובה. מה שיותר חשוב: רבים מכם, סוכנים, נציגי חברות הביטוח, אמרו ביושר גדול שזה לא המוצר הראשון שאני צריך למכור למבוטח שאני מוכר לו ביטוח בריאות. בואו נבדוק קודם שיש לו מוצרי קטסטרופה, השתלות, תרופות, ניתוחים בחו"ל. אני אומר ביושר, אני מסכים, המוצר הזה עבר לקדמת הבמה ונמכר. בסדרי עדיפויות הוא לא המוצר הראשון, בנוסף גם מה שקרה בשנים אחורה, התחלנו לקבל שטף של פניות ותלונות ציבור".

יונש ציין בקשר לפניות שהתקבלו ברשות שוק ההון: "אני 11 שנים ברשות. לא חוויתי שטף כזה של פניות ציבור שנוגעות לאיך צירפו מבוטחים. מבוטחים רבים עברו שיחה שבסופה הבינו שיש פה איזשהו עדכון פרטים או קבלת הטבה ובסופו של דבר קיבלו פוליסה או דיווח שנתי. התופעה הזו הייתה כל כך נפוצה, שצברה תהודה. רבים אמרו מה אתם מאפשרים את המוצר בכלל, תבטלו אותו".

לדבריו, הרשות החלה לבחון את כל הנושא בצורה רחבה, "החל מלא לעשות כלום וכלה בלבטל את המוצר. בסופו של דבר החלטנו לא לבטלו. זה מוצר מאוד נפוץ בעולם ולא המצאנו אותו. הוא קיים בכל מדינה בעולם. זו הסיבה שהחלטנו להסדיר אותו ולא לבטל אותו. שאלנו אם יש בעיה עם הצירוף, בואו נטפל בה. אבל אם המוצר הזה, הצירוף אליו יהיה כמו שצריך ובנוסף הוא ייתן כיסוי ביטוחי ראוי, אז למה לבטל? בסופו של דבר ההחלטה הייתה לפרסם טיוטה שמסדירה את הנושא. היא נוגעת לשני היבטים מרכזיים: אופן הצירוף והכיסוי הביטוחי למבוטח".

לדבריו, לא ניכר הבדל בין הישירים לבין פגישות עם סוכני ביטוח. "הצמיחה הייתה אחידה. לא זיהינו חברה שצמחה או אפיק שצמח יותר מאחרים. המוצר נמכר בצורה רחבה".

את הסבריו החל יונש בנושא הצירוף. "חוזר תאונות אישיות הוא לא הראשון שפרסמנו שיש בו הוראות שקשורות לצירוף. הבסיס הוא חוזר צירוף. אם הייתה תופעה של אי היכרות הפוליסה, זה חוזר רוחבי אבל השפיע על מכירות של תאונות אישיות, מ-2016 יש חובה להגיד למבוטח מה מטרת השיחה, מכירת ביטוח, התאמת צרכים, להסביר על הכיסויים. חוזר צירוף היווה את הבסיס ועשה עבודה טובה. הצירופים אחרי החוזר הם לא כמו הצירופים לפניו. אבל יש אוכלוסייה של מבוטחים שמחזיקים פוליסות תאונות אישיות ורכשו בעבר והמודעות פחות נמוכה"

יונש סקר את השינויים שעשתה רשות שוק ההון: ב-2018 במסגרת חוזר גילוי למבוטח בביטוח בריאות - משלוח מסרון חודשי עם תזכורת לגבי הפרמיה. "זו הוראת שעה לשנתיים אבל באה לטפל במודעות נמוכה בשיחות שבוצעו בעבר וזה מסרון שנשלח מדי חודש עד שנה הבאה בעצם".

צעד נוסף מתחילת 2018 היה חובת שימוש בהר הביטוח "זו חובה כללית אבל עוזרת להסתכל על הכיסוי הביטוחי הקיים למבוטח ולראות אם הוא לא מבוטח ביתר ואני לא משתמש במילה כפל ביטוח. יש חשיבות לדעת מה יש למבוטח כדי להתאים צרכים בצורה הנכונה ואם הוא מכוסה בכיסוי רחב בתאונות אישיות, יכול להיות שלא נכון להוסיף. הר הביטוח מאפשר לבדוק את התיק הקיים". יונש הדגיש כי במקביל לציר ההסדרה, הרשות פעלנו בציר האכיפה. "ביקורת שאנו עושים בשנתיים האחרונות ועד היום – נמשיך איתן".

יונש הוסיף כי אם הרשות עשתה כל כך הרבה לפני החוזר ופעלה לשפר את הצירוף לביטוח ובפרט לתאונות אישיות, למה נדרש החוזר? "השיחות השתפרו בשנים האחרונות, חוזר צירוף כן עשה עבודה רבה לשפר את מודעות המבוטחים. אנחנו כבר לא חושבים שהמבוטחים עוברים שיחה ואין להם מושג מה מכרו להם, אבל כשמאזינים לשיחות - חלקן טובות יותר וחלקן פחות. בגדול, ראינו מקום להוסיף הוראות ייעודיות שנוגעות לאופן הצירוף למוצר ועשינו את זה בטיוטת החוזר. לא מספיק שהמבוטח יהיה מודע לביטוח, הוא צריך להבין מה הוא קונה וזה טוב למבוטחים ולגופים המפיצים. בסוף זה מונע בעיות ובמסגרת החוזר דרשנו מספר חובות לחוזר צירוף, ביניהן להדגיש את העובדה שמדובר בתאונה, מכירה על ידי בעל רישיון, מכירה דו שלבית. צעד נוספים שעלו מהשיחות שביצענו והבקרות שביצענו כבקרה על חוזר צירוף הוא להביא לכך שהמבוטח יבין מה הוא קונה. זה טוב למבוטחים ולכם. מבוטח שמבין, לא מופתע לאחר מכן".

אחרי שהרחיב בהקשר של צירוף לביטוח תאונות אישיות, הנדבך השני עליו דיבר יונש היה שיפור הכיסוי. "בסופו של דבר, כאשר אנו מקווים שבהשלמת התהליך המבוטחים יצורפו כמו שצריך ולצד זה הכיסוי הביטוחי יהיה ראוי בהתאם לציפיית המבוטח - אלה יובילו לכך שהמוצר יהיה לגיטימי וישווק בצורה נכונה וייתן ערך נוסף למבוטחים. במסגרת החוזר שיפרנו את הגדרת התאונה, שיפרנו את האופן של תביעת הנכות והכיסויים הביטוחיים".

"בסופו של דבר אני חושב שאם המבוטח ניצב היום בפני הגדרת תאונה ארוכה שכוללת בתוכה אירועים רבים שמוחרגים מהכיסוי הביטוחי, בסופו של דבר באירוע, בסבירות מסוימת, הוא יופתע לרעה. יש לזה השלכות מבחינת הפרמיה, אבל הכיסוי הביטוחי רחב יותר. בסופו של דבר אנו נמצאים בשלב הדיונים, שמענו את השוק אבל המטרה שלנו היא לגרום שייצא מהטיוטה מוצר נכון, שמוכרים אותו בצורה נכונה, שייתן כיסוי ביטוחי ראוי למבוטח", סיכם יונש את דבריו. 
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית


גולש יקר,

תכני האתר ומוצרי עדיף מיועדים למנויים בלבד.

מנויי עדיף נהנים מחבילת ערך מושלמת: יותר מידע חדשותי, יותר ידע ויותר שירותים חדשים וייחודיים.

באפשרותך לצפות בתכני האתר באופן מיידי על ידי רישום קצר לקבלת מנוי היכרות ללא כל התחייבות.
הרשמה
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
תפקיד:
אימייל:
סיסמא:
אישור סיסמא:
הנני מאשר את
 תנאי השימוש
באתר
אבקש לקבל עדכונים, חדשות ומידע שיווקי
הרשם וגלוש
כניסת מנוים
מייל:
סיסמא:
 
כניסה
 
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011
המסלקה הפנסיונית