שם משתמש
סיסמא
עו"ד עדי בן אברהם
חברות קשורות
לשכת סוכני הביטוח בישראל
 
לוח אירועים
"פוליסת הדירה התקנית לא מכסה עבודה מהבית"
עו"ד עדי בן אברהם, מומחה לתביעות ביטוח ורגולציה והיועמ"ש של לשכת סוכני הביטוח, מצביע בפודקאסט עדיף על נקודה חשובה שיש לתת עליה את הדעת, ומייעץ לסוכנים: שקפו ללקוח את מלוא ההשלכות של ביטול פוליסה


"עובדים רבים התחילו באחרונה לעבוד מהבית בשל משבר הקורונה, ובהיבט הזה פוליסת הדירה התקנית מחריגה את תחולת העסק. ההחרגה הזו מובילה לכך שאנשים שעוברים לעבוד מהבית מעבירים את המחשב שלהם, את המדפסת, את הציוד הטכני שהם צריכים או כל מסמך אחר לבית, אבל לא נתנו את הדעת לעובדה שכרגע אין לזה כיסוי ביטוחי", כך הסביר עו"ד עדי בן אברהם, מומחה בתחום תביעות ביטוח ורגולציה, המשמש גם כיועץ המשפטי של לשכת סוכני הביטוח בישראל, שהתארח אתמול (ד') בפודקאסט עדיף.

עו"ד בן אברהם הוסיף כי אותם עובדים משוכנעים שיש בידם כיסוי בפוליסה, אך הם אינם מודעים לשינויים אלו. "בדיוק כאן זהו התפקיד של סוכני הביטוח לבצע את ההתאמות הנדרשות ולהתאים את הפוליסה למצב החדש. אם אני פונה לסוגיה של חוזר צירוף לביטוח, כאן נעוץ הערך של סוכני הביטוח - להסביר ללקוחות את הצורך בהתאמת המוצר. זו בדיוק הנקודה הרגולטורית שמצריכה מסוכן הביטוח לבדוק מה הצורך של הלקוחות שלו ולתת מענה לאותם מבוטחים מבולבלים, שחלקם יצאו לחל"ת וחלקם עובדים מהבית", הוא אמר.

אנחנו עומדים על כמעט 700 אלף מובטלים או דורשי עבודה, שבודקים את ההוצאות שלהם ומחפשים היכן ניתן לצמצם אותן. הן סוכני הביטוח והן בחברות הביטוח מדברים על גל צפוי של ביטולים. כיצד אתה רואה את ההיערכות של סוכני הביטוח לקראת ביטולי פוליסות?
"אני מאוד מסתייג ונזהר מנושא הביטולים. כמי שחסיד של כיסויים ביטוחיים ומאמין בהם מאוד, אני חושב שצריך להיזהר. נכון, החוק קובע שמבוטח יכול לבטל פוליסה בתוך שלושה ימים והפוליסות אף מגדירות את אופן הביטול והשבת הכספים של הפרמיה, אבל לא זו השאלה. כאשר לקוח מתקשר ומבקש לבטל פוליסה, נכון שהסוכן יבחן יחד עמו מה נכון עבורו והאם הביטול הוא הדרך הנכונה או שניתן למצוא פתרונות אחרים. סוכן הביטוח יכול למצוא את אותם פתרונות ללקוח שישאירו לו כיסוי ביטוחי. 



"אני מזכיר שלביטול פוליסה יש השלכות, למרות שאנשים עשויים לחשוב שמדובר רק בחיסכון של פרמיה. אני אתן דוגמה: פוליסת תאונות אישיות מצריכה הצהרת בריאות. הלקוח לא מודע לכך שעלולה להיווצר סיטואציה שכאשר הוא ירצה לחדש את הפוליסה, חברת הביטוח תדרוש הצהרת בריאות חדשה, ואם השתנה משהו במצב הבריאותי שלו, הדבר עלול להיות בעוכריו.
"צריך לזכור שבעידן של אי הוודאות בו אנו נמצאים, חברת ביטוח אחת כבר פרסמה טיוטה של הצהרת בריאות בה היא שואלת אודות הידבקות בקורונה ואם הלקוח היה בבידוד. כדאי לבחון את השאלות האלה ולהזהיר את הלקוח לפני שהוא מקבל החלטות משמעותיות ולפני שהוא מבטל את הפוליסה. חשוב לראות האם יש חלופות מתאימות לביטול, להסביר לו את המשמעויות, לקבל את הפירוט של מה שהוא רוצה ולתעד את העמדה שלו. חשוב מאוד לתעד בסופו של יום את כל מה שהלקוח ביקש".

אנחנו נמצאים פסע מהסגר מלא. הממשלה מחריפה כמעט מדי יום את התקנות, עם דגש על הגבלת חופש התנועה ואנו רואים פחות ופחות רכבים על הכביש, לצד מבוטחים שמזדרזים לבטל פוליסות. על אילו ביטוחים לא היית ממליץ לוותר כל כך מהר?
"כבר אמרתי שמבחינתי פוליסות ביטוח הן ערך שחשוב מאוד להקפיד ולשמר, במיוחד בתקופה הזו. למשל, לשמר את הביטוח המקיף לאנשים שנמצאים בבית. צריך לזכור שהביטוח הזה לא מכסה רק מקרה של תאונה אלא גם גניבה, ורכב של אדם שנצא בבידוד בהחלט יכול להיגנב על ידי מי שלא נמצא בבידוד. לכן, בסיטואציה הזו הייתי ממליץ להיזהר ולשקול כל שינוי, בין אם זה בפוליסת הרכב או בפוליסת דירה, ולבצע את ההתאמות הנדרשות בהתייעצות עם סוכן הביטוח.

"באשר לסוכנים, חשוב מאוד, כאמור, לתעד לאחר מכן את הדברים, ובהיבט הזה, גם אם הסוכן עבר לעבוד מהבית, עליו לוודא שהשיחות יהיו מוקלטות. אם לקוח ביקש לבטל פוליסה, על הסוכן לתעד את הבקשה, בין אם זה במייל או בהקלטה קולית, כדי לשמור על עצמו, כי למרות התקופה הזו אנו עדיין נמצאים במצב שחלות על סוכני הביטוח הן הוראות הרגולציה והן החוק, וכדאי להימנע מבעיות שעלולות לצוץ לאחר מכן".

מה לגבי ביטוחי החובה, התמונה כאן שונה מביטוחי הרכוש?
"בהחלט. ביטוחי החובה שונים כי כאן יש חובה מנדטורית לקיום של ביטוח לכל רכב שעולה על הכביש, אם רוצים להשתמש בו. לא ניתן, כקונספט, לנסוע על רכב בלי ביטוח, וכל עניין הקורונה או כל נימוק אחר לא יגן על בעל הרכב בסיטואציה הזו.
"אני רוצה לנצל את השאלה כדי לספר על פסק דין שניתן לפני כמה ימים. אנחנו בעידן בו הרבה שליחים נוסעים ממקום למקום כדי להביא מוצרים או מזון, ופסק הדין מתייחס בדיוק לסוגיה הזו בהיבט של ביטוח החובה. במקרה בו דן בית המשפט, שליח שהחל לעבוד במסעדה נסע על אופנוע של בעל המסעדה, ואיתרע מזלו והוא עבר תאונת דרכים. במסגרת האירוע הוא כמובן התקשר למעסיק, וזה שלח לו את תעודת ביטוח החובה. או אז התברר כי פוליסת החובה לא הייתה בתוקף, ובמקרה כזה אין פיצוי מחברת הביטוח. בנסיבות האלה, בהן אדם נהג ברכב שאינו שלו, במקרה הזה ברכב המעביד, הוא לא יכול לדעת שאין לו כיסוי ולכן קובע החוק חריג שבסיטואציה בה המבוטח נהג ברכב שאין בו ביטוח חובה והוא לא ידע על כך, הוא רשאי לפנות לקרנית ולקבל ממנה את הפיצוי, וקרנית משובבת את הפיצוי שהיא צריכה לשלם בתביעת צד שלישי כלפי בעל הרכב (במקרה שלנו זהו בעל המסעדה). פסק הדין קבע שהמבוטח יהיה זכאי לפיצוי ובית המשפט כמובן חייב את בעל המסעדה לשפות את קרנית על התשלום לשליח, תשלום של מאות אלפי שקלים.

"זו בדיוק ההזדמנות לקחת את המקרה הזה ולהשליך אותו על הסיטואציה בה אנו נמצאים כיום – דברו עם סוכן הביטוח שלכם ותבדקו את ההשלכות של המצב. גם כך ישנן כרגע המון בעיות מאתגרות".

בתקופה בה הרבה מאוד לקוחות והרבה מאוד סוכנים עובדים מהבית או מרותקים לביתם, כיצד אתה מציע לנצל את הזמן?
"זה הזמן שבעיני צריך לקחת כהזדמנות. סוכני הביטוח צריכים לנצל את הזמן הזה, לעבור על תהליכי העבודה של המשרד שלהם, לראות, כפי שציינתי, שהם עומדים בהליך צירוף וקבלה לביטוח נכון מבחינת התאמת הצרכים לפוליסות, מבחינת קבלת המסמכים, מבחינת שליפת מידע מהר הביטוח, שמירת המסמכים, התיעוד של הנתונים והבקרה.

"אחד מהדברים שאני מדגיש בבקרות שאני מבצע במשרדי הסוכנים הוא להקפיד על בקרות עצמיות. אני קורא לסוכנים לבצע בקרה על הפוליסות ולבחון שאכן הם פועלים בצורה רגולטורית נכונה. תנצלו את הזמן לפניות ללקוחות כדי לוודא מה הצרכים שלהם, האם יש שינוי שדורש התאמה. אגב, בעולם הפנסיוני כל סוכן נדרש ליזום פניית שירות עם הלקוח פעם בשנתיים וזו הזדמנות נהדרת ליצור פניית שירות. ושוב, תוודאו שהשיחות באמת מוקלטות. כך תשמרו על עצמכם מבחינת החוק וגם אל מול הלקוחות שלכם".
 
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית


גולש יקר,

תכני האתר ומוצרי עדיף מיועדים למנויים בלבד.

מנויי עדיף נהנים מחבילת ערך מושלמת: יותר מידע חדשותי, יותר ידע ויותר שירותים חדשים וייחודיים.

באפשרותך לצפות בתכני האתר באופן מיידי על ידי רישום קצר לקבלת מנוי היכרות ללא כל התחייבות.
הרשמה
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
תפקיד:
אימייל:
סיסמא:
אישור סיסמא:
הנני מאשר את
 תנאי השימוש
באתר
אבקש לקבל עדכונים, חדשות ומידע שיווקי
הרשם וגלוש
כניסת מנוים
מייל:
סיסמא:
 
כניסה
 
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011
המסלקה הפנסיונית