שם משתמש
סיסמא
פרופ' זיו רייך. "לחברות כרטיסי האשראי אין ערך מוסף בשיווק הביטוח" | צילום: סטודיו עדיף
 
לוח אירועים
חוות דעת: כדי לאפשר תחרות הוגנת - max תחויב להעביר לסוכנים את קבצי המידע שלה
פרופ' זיו רייך טוען כי אין זה הזמן למתן רישיון סוכנות לחברות כרטיסי האשראי, לפחות עד אשר יתאדו אדי הקורונה לחלוטין | הוא קורא לא לאפשר המחרה אגרסיבית שתוציא את הסוכנים מהמשחק ומציע תנאי סף למהלך
"דעתי המקצועית היא כי מהלך זה של הענקת היתר למקס (max) לפעול כסוכנות ביטוח חייב להתבצע בזהירות הנדרשת ובדגש כי אין זה הזמן לביצוע מהלך כה משמעותי עד אשר יתאדו אדי הקורונה לחלוטין", כך קובע פרופ' זיו רייך, דיקאן בית הספר לביטוח במכללה האקדמית נתניה, בחוות דעת שהכין בעקבות הכוונה לאפשר את כניסת חברות כרטיסי האשראי לענף הביטוח.
 
בחוות הדעת שהכין קובע רייך כי פיתוח התחרות בענף הביטוח לטובת הציבור חייב להיות תוך שמירה על איכות השירותים הקיימים והיקפם. "ייתרה מכך, על התחרות לשפר את טיב השירות ללקוחות ולהפחית מחירים לצרכן מאותה עת ואילך. בנושא זה יש לוודא כי הרחבת התחרות תייעל, תחזק ותשכלל את שוק הביטוח בכללותו וזאת לרווחת המשק כולו – התרופה לכך הינה פיקוח אחראי ואקטיבי הכולל רגולציה טרם מעשה בדגש על תנאי ביטול החסמים להרחבת התחרות תוך מתן תנאים שווים לכלל המשתתפים", הוא מסביר.

עם זאת, לדבריו "תמחור טורפני מיטיב לכאורה עם הצרכנים בטווח הקצר ופוגע בהם בטווח הארוך משום שצמצום מספר המתחרים היעילים בשוק, פוגם במבנה התחרותי שלו ופועל לרעת הצרכנים לאור התחרות המועטה והמוגבלת שנוצרת כתוצאה ממנו. יתירה מכך, הוא אף עלול לגרום לפגיעה בעסקים רבים הנותנים שירותים נלווים למתחרים הקיימים וכן לפיטורי עובדים רבים במשק בטווח הקצר עקב יציאתם של מתחרים יעילים מהשוק", מתריע דיקאן בית הספר לביטוח.

בחוות הדעת שכתב מציין רייך מספר בעיות שייווצרו ככל שיותר למקס לפעול כסוכנות ביטוח, בין היתר על רקע משבר הקורונה שפוגע ברבים מסוכני הביטוח, הפועלים כעצמאים. "כיום המשק במצב פגיע ביותר. אוכלוסיות העצמאים מחפשת מזור לנזקים הכלכליים שנגרמו לה והנתונים מראים מעל מיליון אנשים מובטלים. אין זה הזמן הנכון לפגוע ביציבותם של סוכני הביטוח ולערער את יכולתם לנהל באופן תקין כל עוד עננת הקורונה לא חלפה לחלוטין והמשק ואיתו אוכלוסיית העצמאיים התייצב", מסביר רייך.

הוא מעלה בחוות הדעת שורה של יתרונות שיש לסוכני הביטוח על פני חברות כרטיסי האשראי. "כל התפיסה היא שסוכן הביטוח הוא מקצוע מורשה (נדרש לעבור מבחנים קשים של הרשות לניירות ערך כולל מבחני הסמכה והתמחות) והנה במהלך שכזה הטיפול יעבור למוקדנים ודה פאקטו אותם גופים מעסיקים גורמים שאינם בעלי רישיון. הלקוחות זקוקים ליועץ אמין שיוכלו לפנות אליו לעצה ותמיכה, סוכן הביטוח נדרש לשלב בין הידע והבקיאות בתחום הביטוח הנדרשים ומקסום הפתרונות הזמינים בעוד שחברות כרטיסי האשראי לא יאפשרו להוסיף ערך שירותי זה", טוען דיקאן בית הספר לביטוח.

"חברות כרטיסי האשראי הן בעלות רישיון לסליקת כרטיסי אשראי ואין להן שום התמחות בתחום הביטוח. אין להן ערך מוסף בשיווק הביטוח לציבור וזאת למעט היכולת לשווק באופן אגרסיבי ביטוח כתוצאה מעודף הידע הקיים בידם. כמו כן, קיים חשש כי למרות הצהרות חברות כרטיסי האשראי הרי כי בפועל הציבור יעמוד מול דילמה כלקוח שבוי עקב התלות בחברות האשראי וייווצר לצרכן קושי רב להתמודד עם סיטואציות מורכבות", מזהיר רייך.

"הפעלת השירות בתחומי הביטוח - תחת חברה נפרדת לחלוטין"

עם זאת, הוא לא פוסל לחלוטין את מתן רישיון סוכנות ביטוח לחברת כרטיסי האשראי. "דעתי המקצועית היא כי מהלך זה חייב להתבצע בזהירות הנדרשת ובדגש כי אין זה הזמן לביצוע מהלך כה משמעותי עד אשר יתאדו אדי הקורונה לחלוטין", מציין רייך, ובנוסף הוא כותב כי את פיתוח התחרות בענף הביטוח לטובת הציבור יש לעשות רק תוך בחינה מעמיקה כי קיימים תנאים סבירים המאפשרים את המשכם קיומם של סוכני הביטוח וזאת לאור הטלטלה העמוקה אותה חוו בהמשך למשבר הקורונה.

לשם כך, הוא מונה שורה של תנאי סף ונוקב בפעולות שיש לבצע טרם ובמהלך הענקת רישיון הסוכנות לחברת מקס.

"עודף המידע ישמש את חברות האשראי, תוך מתן יתרון עצום על יתר הסוכנים בשוק. ביחוד מהסיבה כי הקשר של חברות האשראי הדוק יותר לבעלי עסקים ולמבוטחי הפרט. לפתרון בעיית עודף המידע הקיים בחברות כרטיסי האשראי, ולאור חשיבות הנושא, קיימת חשיבות כתנאי בסיס כי מקס תעביר את קובצי הנתונים הקיימים במערכות המידע של החברה וזאת טרם כניסתה לשוק, על מנת שסוכני הביטוח ילמדו בטווח זמן נאות את הפרמטרים והחיתוכים הקיימים. כמו כן חברת מקס תהיה חייבת לעדכן את הנתונים", מציע רייך.

"דעתי המקצועית היא כי כל סוכן ביטוח יוכל לקבל את קובץ הנתונים העדכני תמורת תשלום המגלם אך ורק את העלות השולית הכרוכה בהעברת הנתונים והחתכים הבסיסים, סכום אותו אני מעריך במאות שקלים בודדים לסוכן, ובכך ביטול אותו חסם הקיים לסוכני הביטוח והמונע ממנו התמודדות שוויונית", הוא מוסיף.

באשר לחשש מפגיעה בציבור מאחר שרמת השירות יורדת על חשבון המחיר ולכך שמתן אפשרות לחוות הענק של מוקדני חברות האשראי לשווק ביטוח, תפגע אנושות ברמת המקצועיות של סוכני הביטוח לטובת הציבור, מציע רייך כי הסדרת הפיקוח לגבי תמחור טורפני, תקני השירות ואיכותו באמצעות פיקוח מראש (Ex-Ante) תוך בחינה כי המחרה אגרסיבית שכל מטרתה להוציא את סוכני הביטוח מהעולם אליו הם שייכים לא תתקיים. עוד מציין כי ביצוע פעולות המכירה על ידי חברת כרטיסי האשראי תתבצע רק בפיקוח וליווי בעלי רישיון.

פרופ' רייך מציע פתרון גם לחשש כי חברות כרטיסי האשראי יתנו מכירת ביטוח ברכישת מוצרים אחרים, או יעניקו הנחות בגין רכישת אותם מוצרים. "הפעלת השירות בתחומי הביטוח, אותו רוצות להציע חברות כרטיסי האשראי, תחת חברה נפרדת לחלוטין במבנה משפטי של חברה אחות וללא יכולת למכור או להציע או לסבסד מוצרים ושירותים של חברת כרטיסי האשראי הקיימת ומניעת האפשרות להפלות בין לקוחות שהפרמטרים אותם הצהירו הינם זהים", הוא כותב.

 
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית


גולש יקר,

תכני האתר ומוצרי עדיף מיועדים למנויים בלבד.

מנויי עדיף נהנים מחבילת ערך מושלמת: יותר מידע חדשותי, יותר ידע ויותר שירותים חדשים וייחודיים.

באפשרותך לצפות בתכני האתר באופן מיידי על ידי רישום קצר לקבלת מנוי היכרות ללא כל התחייבות.
הרשמה
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
תפקיד:
אימייל:
סיסמא:
אישור סיסמא:
הנני מאשר את
 תנאי השימוש
באתר
אבקש לקבל עדכונים, חדשות ומידע שיווקי
הרשם וגלוש
כניסת מנוים
מייל:
סיסמא:
 
כניסה
 
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011
המסלקה הפנסיונית