שם משתמש
סיסמא
עו"ד רועי גאליס
כתבות נוספות בתחום
 
לוח אירועים
סוכן שהסתיר מידע מהמבטחת חויב בפיצוי בשיעור הפרש הפרמיה בלבד
בית המשפט קבע כי מבטחת זכאית לשיפוי בהיקף הפרש הפרמיה מסוכן ביטוח, אשר ידע בעת כריתת חוזה הביטוח על מידע שלא נמסר למבטחת | בעניין היקף הנזק, נדחתה טענת המבטחת
הראל חברה לביטוח ביטחה עבור א.ל.נ. קוויק סטופ ישראל בביטוח מבנה ותכולה, הכולל גם כיסוי מפני נזקי אש, בפוליסה מסוג 'ביטוח בתי עסק' שני מינימרקטים שבבעלות קוויק סטופ. סוכן הביטוח מ.ט שימש כסוכן הביטוח בזמן עריכת הפוליסה ושימש כסוכן של בעלי קוויק סטופ במשך שנים ארוכות וכסוכן ביטוח גם כאשר בוטחו המינימרקטים בפוליסות ביטוח קודמות, בחברות ביטוח אחרות.
 
בעל מוניטין ומישהו אחר נהנה מזה? יתכן שמגיע לך פיצוי
17/8/2020
התקבלה תביעה בגין הפרת זכויות קניין רוחני בתחום מערכות אלומיניום ומוצרי פרזול תוך שנפסק, כי חברות ובעליהן הפיצו ושיווקו בישראל מוצרי פרזול הנחזים כמוצרי קליל, ובכך עוולו כלפיה
בחלוף כחמישה ימים מתחילת מועד הביטוח פרצה שריפה, ככל הנראה כתוצאה מהצתה של עסק סמוך, שפגעה במינימרקט והסבה לו ולציוד שבו נזק. סמוך לקרות האירוע, קוויק סטופ דיווחה לסוכן הביטוח על אירוע השריפה, המהווה מקרה ביטוחי המזכה בתגמולי ביטוח על פי הפוליסה, וזה הודיע להראל. 

טענה למסירת מידע כוזב

הראל דחתה תביעת קוויק סטופ בטענה כי היא פטורה מפיצוי בשל מסירת מידע כוזב בעת כריתת חוזה הביטוח, כאשר טענה, בין היתר, כי לא דווח על אירוע תביעה קודמת אחת לפחות שהיתה בעבר, תוך שהסתרת המידע נעשתה בכוונה ועל מנת להימנע מקבלת הצעה בפרמיה גבוהה יותר או קביעת אמצעים שונים להקלת הסיכון. בהמשך אף שיגרה הראל הודעה על ביטול פוליסת הביטוח, היות וקוויק סטופ פעלה לטענתה במרמה ולא השיבה תשובות מלאות וכנות בטופס ההצעה לביטוח בפרק ניסיון ביטוחי קודם.

לאור דחיית התביעה פנתה קוויק סטופ לבית המשפט, ועתרה לחייב את הראל לשלם לה את תגמולי הביטוח ויתר נזקיה בסכום כולל של כ- 500,000 שקלים. לטענתה ההתקשרות בחוזה הביטוח נעשתה באמצעות הסוכן, אשר ידע על אותן תביעות קודמות במסגרת פוליסות ביטוח בחברות אחרות, ובשל טעות שלו, לא נמסר אותו מידע בהצעת הביטוח, שמולאה על ידו, כשהיא לא ביקשה להסתיר כל מידע, ושעה שמידע זה מצוי בידי הסוכן, הרי שיש לראות במידע ככזה המצוי בידי המבטחת וממילא אין לראות באי דיווח על מקרי ביטוח קודמים, כאי מסירת מידע מהותי.

הודעת צד שלישי

לאור טענת קוויק סטופ באשר למסירת המידע לסוכן, שלחה הראל הודעת צד שלישי כנגד הסוכן והסוכנות בבעלותו אשר באמצעותם נרכש הכיסוי הביטוחי, כאשר לטענת הראל, הסוכן טיפל באופן אישי בכל ענייני הביטוח של קוויק סטופ ובעליה, ואף עלתה טענה לקנוניה בינו לבין קוויק סטופ בענייננו. 

הסוכן והסוכנות טענו, כי עקב שכחה לא נמסר המידע קודם לעריכת הביטוח, כאשר מי שמילא את טופס ההצעה הוא הסוכן עצמו, כשהמבוטח נדרש לחתום על טופס ההצעה מבלי לבחון אותו. לטענת הסוכן, גם אם היה מדווח על העבר הביטוחי, היתה הראל מבטחת את קוויק סטופ באותו מחיר, כאשר השיקול של העברת המבוטח לחברת ביטוח אחרת היה שיקול שנגע לכלל נכסי בעלי קוויק סטופ ולא היה שיקול שנגע לעלות פוליסת הביטוח.

הכרעת בית המשפט 

בית המשפט קבע, כי "עניין מהותי" הינו עניין הנוגע לנתוניו המיוחדים של המבוטח, שיש לבחון את הרלוונטיות של המידע אשר לא הגיע לידי חברת הביטוח בזיקה לסוג הביטוח המסוים שרכש המבוטח, ויש לבחון האם העובדות אשר היו בידיעתו של המבטח במקרה המסוים, היו עלולות להשפיע על נכונותו לכרות את חוזה הביטוח. במקרה זה נמצא, כי מדובר בעניין מהותי, שלא ניתנה לגביו תשובה נכונה, כאשר אין מחלוקת, כי היו לקוויק סטופ תביעות בעבר. 

ואולם, נמצא, כי לא ניתן מהשתלשלות האירועים ללמוד על כוונת מרמה של קוויק סטופ ומכאן שלא הוכח שהיתה קנוניה בין התובעת ובין הסוכן, שלקח על עצמו את האחריות למלא את הצעת הביטוח, וכשל במילוי הטופס.

סיכום ומסקנות

בסיכומו של דבר נקבע, כי מכיוון שהסוכן ידע על אירוע השריפה הקודם, הראל נחשבת כמי שידעה על עברה הביטוחי של קוויק סטופ ומכאן נדחתה הטענה שקוויק סטופ הפרה את חובת הגילוי. בהתאם לכך, הרי שפוליסת הביטוח שהוצאה תקפה במלואה ולכן חויבה הראל לפצות בפיצוי מלא על פי הפוליסה. בנוסף נקבע, כי הסוכן התרשל בתפקידו כלפי הראל ועליו לפצות אותה בגין הנזק שנגרם לה כתוצאה מהפוליסה שנערכה, וזאת מכיוון שנמצא שממילא הראל היתה מבטחת את המבוטח במקרה דנן, אזי הנזק שנגרם לה הוא אבדן הפרמיה בלבד ולא מעבר לכך. בהתאם לכך, חויבה הראל לשלם לקוויק סטופ כ-400 אלף שקלים בתוספת הוצאות ושכ"ט עו"ד בשיעור של 45 אלף שקלים, כאשר הסוכן חויב בפיצוי הראל בסך של 1,695 שקלים. 

ת.א. (אשדוד) 53393-05-17 א.ל.נ. קוויק סטופ ישראל נ' הראל חברה לביטוח (פורסם ב-4.8.20). 

* הכותב הינו שותף במשרד עו"ד בן חיים, כהן, גאליס, טרבולסי ומתמחה בליטיגציה וביטוח

 
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית
תגיות:


גולש יקר,

תכני האתר ומוצרי עדיף מיועדים למנויים בלבד.

מנויי עדיף נהנים מחבילת ערך מושלמת: יותר מידע חדשותי, יותר ידע ויותר שירותים חדשים וייחודיים.

באפשרותך לצפות בתכני האתר באופן מיידי על ידי רישום קצר לקבלת מנוי היכרות ללא כל התחייבות.
הרשמה
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
תפקיד:
אימייל:
סיסמא:
אישור סיסמא:
הנני מאשר את
 תנאי השימוש
באתר
אבקש לקבל עדכונים, חדשות ומידע שיווקי
הרשם וגלוש
כניסת מנוים
מייל:
סיסמא:
 
כניסה
 
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011
המסלקה הפנסיונית