הסיבים 25, פתח תקוה, 49517
טלפון: 
לחץ לצפיה במספר
מארק קמילו
כתבות נוספות
 
"יש מחלקה ב-AIG שכבר בוחנת מה המשמעות הביטוחית של רכבים אוטונומיים"
מארק קמילו, ראש מערך הסייבר של AIG באירופה, המזרח התיכון ואפריקה, מסביר בריאיון לעדיף כי נבחנת השאלה אם רכבים ללא נהג יבטלו את הצורך בביטוח פרטי והאחריות הביטוחית תעבור למוצר וליצרן
"נכון שכרגע רוב הפוקוס במכירות הסייבר הוא על ביטוח מסחרי, אבל ככל שיעבור הזמן נראה יותר ויותר הצעות הפונות גם לאנשים פרטיים", כך צופה מארק קמילו, ראש מערך הסייבר של AIG באירופה, המזרח התיכון ואפריקה, בריאיון מיוחד לעדיף.
 
הוא אמר את הדברים בתשובה לשאלה אם ב-AIG מזהים בתקופה האחרונה התעניינות בביטוחי סייבר בקרב אנשים פרטיים, יותר מאשר בעבר. "יצרנו מוצרים לצרכן הפרטי, בעיקר בארצות הברית, בין היתר לאחר שקיבלנו פניות מצרכנים החוששים למתקפה על הבתים שלהם ורוצים הגנה. זה תחום שבהחלט יתעורר ונראה יותר דרישה למוצרי סייבר", הסביר קמילו.

האם מדובר בפוליסות stand alone או שאפשר לרכוש אותן כחלק מביטוחים אחרים?

"אם הלקוח רוצה לכלול כיסוי סייבר, עבורנו פחות חשוב אם הוא רוכש את הכיסוי כחלק מביטוח אחר או כפוליסה stand alone. עבור הלקוחות הפרטיים פשוט יותר לרכוש כיסוי עבור הרכוש או הבתים שלהם באמצעות תוספת לפוליסת הדירה. אבל באופן כללי, ישנה תזוזה גדולה גם ב-AIG וגם בחברות אחרות לכיוון של כיסוי סייבר ספציפי". 

מה הלקוחות מעדיפים?

"תלוי בלקוח. חברות רבות מעדיפות לרכוש פוליסה stand alone כדי להביא לידי ביטוי את החשיפה לסיכוני הסייבר. בנוסף, אנחנו מקבלים יותר ויותר פניות באשר לסיכון פיזי שנובע מאירוע סייבר, למשל מחברות אספקת אנרגיה או חברות נפט שחשופות לנזקים פיזיים כמו שריפה (למשל כתוצאה מפריצה לרשת הכיבוי – מ.ע.), והלקוחות שואלים האם פוליסת רכוש מכסה נזקים כאלו. בשיחות עם הלקוחות אנחנו רוצים להימנע מחוסר הבהירות לגבי הכיסויים בפוליסות ורוצים להביא להבנה מלאה מצד הלקוח מהם הכיסויים שאנחנו מעניקים". 

אמרת שכרגע הפוקוס הוא על הביטוחים המסחריים, אילו תעשיות מתעניינות יותר במוצרי סייבר?

"AIG הייתה הראשונה שהציעה ביטוח סייבר כבר בסוף שנות ה-90. הראשונות להבין את הסיכון ולהטמיע את הפתרונות שלנו היו חברות שמחזיקות אצלן מידע רב ורגיש על הלקוחות שלהן, או חברות טכנולוגיה. ראינו התקפות על גופים שנזקקו לתקופה ארוכה של שיקום לאחר תקיפה, כי המערכות שלהם נהרסו לגמרי, כאשר חלק מהתביעות הסתכמו בנזקים של מאות מיליוני דולרים. התקריות האלה מושכות תשומת לב גדולה, וגורמות לעלייה בהכרה בצורך בביטוחי סייבר, גם בקרב חברות שלא היינו חושבים שהן חשופות להתקפות, דוגמת תעשייה כבדה או חברות בעולם התחבורה. 

"עם זאת, למרות ההתעוררות, מי שעדיין יותר פעילות הן חברות שמחזיקות מידע רגיש רב או חברות אשר מחויבות על ידי הרגולציה המקומית במציאת פתרונות לסיכוני סייבר. אנחנו רואים את המגמות האלה כאן בישראל, וגם ברחבי אירופה, המזרח התיכון ואפריקה".

האם אתה יכול להצביע על יחס ישיר בין הסיכון אליו חשוף העסק לבין הדרישה שלו לפתרונות סייבר?

"בכל שוק שאנחנו נכנסים אליו, מוסדות פיננסיים הם הראשונים שממצים את הדרישה, כי הם מבינים את הרגולציה הפועלת עליהם והם גם הראשונים שחשופים להתקפות. אבל כאמור, אנו רואים צמיחה גם בתחומים שלא היו עד עתה חשופים להתקפות סייבר, כמו בנייה או תעשייה כבדה, מה שאומר שהתקפות סייבר מתפשטות מהר ולא מכוונות דווקא כלפי מוסדות פיננסיים. אז יש כמה תעשיות שמובילות את הדרך, אבל היום כל עסק המתבסס על טכנולוגיה ודיגיטל מבין את החשיבות של ביטוחי סייבר, ואנחנו רואים את ההכרה בצורך להתגוננות בקרב ההנהלות של אותם גופים".

עלייה של 50% בתביעות בין 2018 ל-2017

קמילו ביקש שלא להתייחס בריאיון לתביעות ספציפיות בעקבות אירועי סייבר, אך ציין כי ב-2017 כמות התביעות הייתה דומה לכל ארבע השנים שקדמו לה, יחד. "ב-2018 אנחנו רואים עלייה של 50% לעומת 2017, כך שהיו תקריות גם באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה. אנחנו מתמודדים עם שתי התראות על תקיפת סייבר מדי יום, בעוד שבארצות הברית מתמודדים עם חמש כאלה מדי יום. התביעות הנפוצות ביותר נוגעות להתמודדות עם תוצאות התקיפה, וכוללות חקירה פורנזית של האירוע ותמיכה משפטית".

מדוע תחום הסייבר עדיין לא תפס את תשומת הלב של הציבור הישראלי? 

"גם אם מסתכלים על שווקים ותיקים יותר בעולם הסייבר, כמו בארצות הברית, רואים אימוץ גדול יותר של המוצר בארגונים גדולים. אבל אם יורדים למטה, לעסקים הקטנים שכידוע מהווים את רוב העסקים, רואים הרבה חברות שלא רוכשות את הביטוח. לכן אנחנו מנסים לייצר פתרונות שמתאימים לעסקים הקטנים. אני רואה הזדמנות גדולה בעולם הסייבר בכל האזור אבל בעיקר בישראל, כיוון שיש כאן השקעה גדולה באבטחת סייבר, ליצירת פתרונות שיועילו לסקטורים רבים. אני חושב שבישראל יש הזדמנות ליצור פתרון רוחבי, מקצה לקצה. מה שיכול לשנות את התמונה בישראל הוא אירוע סייבר משמעותי".

ליאור שיינין, סמנכ"ל בכיר, אגף ביטוח מסחרי ולקוחות עסקיים ב-AIG ישראל, שליווה את קמילו בביקורו בישראל, הוסיף כי "אנחנו עדים לצמיחה גדולה בתחום בישראל. לא רק בידע ובמוצרים, אלא גם באנשי המקצוע ובמודעות. זה יהיה אחד התחומים הצומחים בשנים הבאות ואני רואה פוטנציאל צמיחה גדול בשלוש השנים הבאות".

הפרמיה בישראל בביטוח סייבר סבירה ביחס לעולם. מה אתה צופה בהיבט הזה לקראת השנים הבאות?

קמילו: "כפי שאמרתי, אירוע משמעותי ישנה את התמונה, אבל גם יעלה את הפרמיות. גם אם נראה ברחבי העולם, בעיקר באירופה, רגולציה יותר אקטיבית ואכיפה יותר משמעותית שתתבטא בהטלת עונשים וקנסות, השוק ישתנה. בשלב הזה ההנחה בשוק היא שהרגולטורים יהיו שקולים באכיפה שלהם". 

אילו מוצרים חדשים יש לכם בעולם הסייבר?

"בעולם הסייבר יש הרבה מאוד פיתוחים. אנחנו רואים את הפוליסות מגיבות לדרישות שעולות מהשטח והתעשייה עושה עבודה טובה מאוד מבחינת אספקת פתרונות, הן לעולם הפיננסי והן לגופים קטנים. המבוטחים מקבלים תגובה מהירה מאוד, לפעמים בתוך שעה כבר נפתחת חקירת ההתקפה כשהיא מלווה בתמיכה של אנשי יחסי ציבור ושירותים נוספים. אני רואה את השוק נע גם לכיוון של מניעה וישנן חברות שמציעות הדרכה לעובדי העסקים המבוטחים כיצד למנוע פריצות. 

"אנחנו מתייחסים לסייבר בשני מובנים - פגיעה פיזית ופגיעת סייבר שאינה פיזית, מהסוג שאנו רגילים אליו, כמו למשל תקיפה של חברות פיננסיות. אבל אנו מודעים לכך שהרשת נכנסה לכל העולמות ולכן אפשר להשתמש בה גם לגרום נזק פיזי, ואז הפיצוי ייכנס תחת כיסוי רכוש או אחריות מוצר. יש לנו פתרונות מלאים לשני העולמות ולכן חשוב להבין מה הלקוח רוצה לכסות ואני חושב שנמשיך לראות את השוק מתרחב".

האם אתם מתחילים לתכנן מוצרי סייבר גם לרכבים אוטונומיים ולטכנולוגיה דומה?

"יש מחלקה ב-AIG שכבר בוחנת מה המשמעות הביטוחית של רכבים אוטונומיים, למשל סביב השאלה האם זה מבטל את הצורך בביטוח פרטי ומעביר את האחריות הביטוחית למוצר וליצרן. אנחנו עוד בתחילת הדרך אבל רוצים לוודא שנהיה מוכנים עם פתרונות כשנגיע לרגע בו רבים אוטונומיים יהפכו ל'מבצעיים'". 
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
 
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011