סלינגר, בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות במימון באוניברסיטת ת"א. בשנת 1991 הצטרפה לחברת הדירוג מעלות כאנליסטית ראשית, סמנכ"לית ומנכ"לית (1998). בשנת 2011, כאשר נמכרה חברת מעלות לחברת הדירוג העולמית Standard & Poor's, הקימה סלינגר חברת ייעוץ וכיהנה כדירקטורית במספר גופים שונים.
בשנת 2014 מונתה סלינגר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר.
קבלת התראות למייל בעדכונים של:
מאמרים
מידע מקצועי
*שירות המעקב מיועד למנויי עדיף בלבד.
כתבות נוספות
 
חשיבות דוחות הדיווח
בדוחות חברות הביטוח ובתי ההשקעות מצויים נתונים מכריעים בנוגע לחייהם האישיים של המבוטחים | היעדר התייחסות לדוחות אלו עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים
 עם בואה של עונת האביב מתחילה מדי שנה גם עונת "הדוחות", ובתי הצרכנים מתמלאים בדיווחים וסיכומים שנתיים ששולחים להם חברות הביטוח, בתי ההשקעות ועוד חברות שירותים במשק. החל מסוף שנת 2005 מחוייבות חברות הביטוח לשלוח למבוטחיהן אחת לשנה דיווח שנתי ובו, בין היתר, הפרטים הבאים:

פרטי המבוטח, לרבות גיל, מין, סטטוס משפחתי, תאריך לידה ומספר תעודת זהות, טבלת ריכוז כל הפוליסות שמנוהלות על שם המבוטח באותה חברת ביטוח או בית השקעות, שיערוך ערכי הפדיון, חלוקה בין הפקדות מעביד להפקדות עובד והפקדות במעמד עצמאי. כמו כן מידע על הלוואות הקיימות בחברת הביטוח, חלוקה בין כספים הוניים לבין כספים קצבתיים, שיערוך הקצבה הצפויה למבוטח נכון לתאריך עריכת הדוח, שיעור דמי הניהול, ופרטי המוטבים על כספי החיסכון שנצבר לעמית ובגין פיצוי ביטוחי במות המבוטח. על חשיבותו של סעיף המוטבים עוד נרחיב בהמשך.

עם השנים הורחב החוזר ששלח המפקח לכל התכניות בתחום הביטוח הפנסיוני וביטוחי החיים. כך שמבוטח אשר מקפיד לעדכן את חברות הביטוח והגופים הפיננסיים יקבל דיווח שנתי מלא אודות כל התפתחות, סעיפי כיסוי, עלויות, מוטבים ופרטים מרכזיים. יש להדגיש כי, על פי החוק באחריות העמית או המבוטח, לעדכן את הגוף המנהל בכל שינוי שחל אצלו ככל שזה נוגע לעדכון כתובת למשלוח דואר, שינוי בתנאי העסקה או החלפת מקום עבודה, שינוי במקצוע או עיסוק בפועל של המבוטח וכמובן, עדכון סטטוס משפחתי ומוטבים של המבוטח. למעשה, ללא עדכונים אלו, אפשר שהמבוטח לא יקבל את הדיווח השוטף והכה חשוב הזה. במצבי קיצון, אף ייתכן שאי דיווח מצד המבוטח על שינוים בעיסוק ובמצב משפחתי ישפיע על גובה תגמולי הביטוח להם יהיה זכאי מחברת הביטוח או קרן הפנסיה.

לסעיף המוטבים חשיבות מרובה. שכן לא ניתן לכלול במסגרת צוואה את זהותם של הנהנים מפיצוי כספי תגמולי ביטוח של שארי המבוטח או מקצבת הפנסיה שלו. כספים אלו, הנוגעים לפוליסות ביטוח חיים וקצבת פנסיה מתוכנית פנסיונית (למעט כספי פיצויים), ישולמו למוטבים הנקובים בפוליסה או בקופה בלבד.

לא אחת, אנו נתקלים באנשים צעירים שהתחתנו, הקימו משפחות והביאו ילדים אך עדיין מופיעים כ"רווקים" בסטטוס המשפחתי בפוליסה. לחלופין, אנשים שהתגרשו בשנים האחרונות ועדיין מופיעים כ"נשואים", כמו גם, אנשים שכבר התחתנו בשנית אך השאירו את בני הזוג הקודמים כמוטבים. מקרים אלו עלולים ליצור נזק בלתי הפיך בכל הקשור לזהותם של הנהנים מכספי החיסכון או פיצוי במקרה מוות.

לבחור את המתאים ביותר
חשיבותם של דוחות הדיווח התקופתיים בכלל, והשנתיים בפרט, קשורה להליך ייעוץ או שיווק פנסיוני. החוק קובע למעשה כי מחובתו של בעל רישיון פנסיוני להתאים את הייעוץ הפנסיוני או השיווק הפנסיוני שהוא נותן לצרכיו של כל לקוח, ולבחור את המוצר הפנסיוני ואת הגוף המנהל, המתאימים ביותר עבורו. וזאת, לאחר שבעל הרישיון הפנסיוני בירר עם הלקוח את מטרות החיסכון שלו באמצעות מוצר פנסיוני, את מצבו הכספי באופן כללי, את החיסכון הקיים שלו באמצעות מוצרים פנסיוניים ואת שאר הנסיבות הצריכות לעניין - כגון מצב בריאותי, משפחתי וייעוד הכספים הנצברים.
ביצוע כל פעולה פנסיונית תיעשה רק לאחר בירור מצב התיק הקיים והתאמתו לצורכי הלקוח ובצירוף המלצות מפורטות ללקוח. כך שלמעשה, ללא הדוחות העדכניים ביותר של הלקוח מהגופים המוסדיים השונים, לא יכול לבצע בעל רישיון פנסיוני את עבודתו נאמנה על פי חוק.

כמות הדיוור שמגיעה כיום לבתים מרשויות מקומיות, חברות תקשורת, כבלים ושירותים אחרים היא עצומה. ולצערי, הן אלו שמקבלות את אותו היחס של האדם מן השורה כאשר מדובר בחשבונות, ידיעות, פרסומות או עיתוני לקוחות. בדוחות המגיעים מחברות הביטוח ובתי ההשקעות, נמצאים נתונים מכריעים לגבי החיים האישיים, וההשלכה של אי-התייחסות לדוחות אלו יכולה להיות בלתי הפיכה. רוב האוכלוסייה לא מייחסת חשיבות מתאימה דווקא לאותם מכתבים המכילים את הדוחות החשובים ביותר. במקרה של זריקה או אבדן של הדוחות, קשה מאוד לרכז עבור לקוח את המידע באופן יזום בפניה לגופים השונים. לרוב כל דוח שישלח על ידי שירות הלקוחות בפניה יזומה יכלול מידע חלקי ואף לא יהיה קביל לצורכי מס או הליך ייעוץ ושיווק פנסיוני. על כן, למי מכם שאין חשק, כוח או ידע להתעמק בנושאים אלו, מומלץ בחום לאסוף את כל החומר ופשוט לתאם פגישה עם איש מקצוע בתחום.

הכותב הינו בעלים ומנכ"ל משותף ב"ידע – ביטוח ותכנון פיננסי.

המאמר פורסם לראשונה במגזין עדיף, שהופץ בוועידת הסוכנים והיועצים ה-7.

 
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011