שבועון עדיף
עמוד הבית
דפי עדיף
לוח אירועים
 
DON'T SPRAY & PRAY - מדוע כולם מהללים חדשנות אך רק 10% מיישמים אותה במודל העסקי?
חדשנות של המודל העסקי היא כלי ניהולי שרק מעטים מיישמים | סוכנויות המחפשות בידול ויתרון תחרותי ארוך טווח צריכות לשקול את האתגר, הכולל שינויים רבים ברכיבים מגוונים של המודל העסקי
מאת: טל דן |
21/05/2020 09:06
אני מודה. מודה בעובדות ומודה באשמה.
אני עומדת לכתוב שוב את המילה "קורונה". נשבעתי שלא אעשה בה שוב שימוש, אבל זה חזק ממני.
יכולה לדמיין אתכם מנידים בראשכם ואומרים וממלמלים "די נמאס".
אתם צודקים. וגם טועים. וההסבר הוא פשוט.

בחודשיים האחרונים סקרתי המון תחומי עיסוק ועסקים ואחד הדברים שנוכחתי לראות והיה בולט לעין הוא החיפוש אחר מודלים עסקיים חדשים. ולרגע אני עושה פה פאוזה קלה כדי להסביר משהו שהרבה מאיתנו לא עוצרים להבין לעומק.

יש הבדל בין מודל עסקי למודל הכנסות.

מודל עסקי -
מודל עסקי בתכנית העסקית מתאר את האופן בו כל ההיבטים/הגורמים של העסק מתקשרים אחד עם השני או תורמים להצלחה בת קיימא (לקוחות, ספקים, עובדים וכו‘) . הצלחה עסקית בדרך כלל מוגדרת כרווחיות או נתח שוק.
מודל הכנסות - מודל הכנסות בתכנית העסקית הוא רק היבט אחד של המודל העסקי. מודל הכנסות הוא תהליך הפקת כסף מהשוק עבור הערך שאתה מספק. יש כמה מודלים נפוצים של הכנסות:

* חיוב עבור מנוי (SAAS לדוגמה - Software as a Service – כמו שאתם מכירים אותו למשל בבאפי, SMS 2010 או כל תוכנה אחרת עליה הנכם משלמים מנוי חודשי על השימוש).

* פרסום.

* חיוב עבור פיצ‘רים מתקדמים - Freemium to Premium.

* תשלום לפי שימוש.

* מחיר יחידה (מכירת מוצר במחיר קבוע).

מודל פיננסי - הוא ביטוי מספרי למודל העסקי. הוא מורכב מתת מודלים של גיליונות אלקטרוניים על מנת להמחיש תחזיות כספיות של חברה במונחים כמותיים. מודל פיננסי יכול לדמות את ההשפעה של משתנים ספציפיים על ביצועי החברה (ניתוח רגישות). בחברות סטרטאפ למשל, המטרה העיקרית של המודל הפיננסי היא להציג תזרים מזומנים צפוי ותקציב נדרש לאבן דרך מוגדרת.

אמנם סטינו לרגע קל לסגנון השמרני והתיאורטי של כתיבה, מהסוג שאתם פחות רגילים לקבל ממני, אבל אני עובדת איתו המון במסגרת החיפוש שלי אחרי חומרים, רעיונות, כיווני חשיבה יצירתיים במטרה להנגיש לכם כלים פרקטיים אותם אפשר יהיה ליישם אצלכם בעסק מצד אחד, ואשר גם ירימו את שורת הרווח באופן משמעותי מצד שני. אחרי הכל, עם כל הדיבור על "ערך", אנחנו הרי פה לא לשם שמיים, ואלה שהגיעו אלי לייעוץ בעקבות המאמרים הללו מעידים על כך כשהם מסתכלים במאזנים שלהם לפני ואחרי, אבל בואו נחזור חזרה לנקודה בה הפסקנו.
הקורונה.

כן, הקורונה גרמה לעסקים רבים לחפש, ולעיתים אף למצוא, מודלים עסקיים מדהימים וחדשניים בתפיסתם. זה מה שעושים משברים.

ומה קורה בתחום שלנו? תחומי הביטוח, הבנקאות והפיננסים הם תחומים מסורתיים מאד, המוגנים לכאורה (בהיבט הארגוני ובמודלים העסקיים שלהם) מהשפעות של משברים בסגנון אותו חווינו. ולמה לכאורה? כי הם מחפשים חדשנות ללא הרף, אך זו מתבטאת יותר בצד הטכנולוגי של הדברים. הטכנולוגיה הופכת למעשה לרצפת הייצור של העסק הפיננסי. התהליכים מונגשים יותר בקלות, אוטומטיים יותר, מהירים וזמינים יותר. אך אין בהם בשורה בצד הריגשי של מסע הלקוח בתוככי העסק.

וכאן אתם נכנסים לתמונה.
אתם החוליה המקשרת בין הצורך של הלקוח בניהול הסיכונים והפיננסים שלו לבין הצורך הריגשי שלו בחוויה אשר תגרום לו להישאר אצלכם ולחזור אליכם שוב ושוב (מודל עסקי...זוכרים?...הפקת רווחים...).
חדשנות של המודל העסקי (Business Model Innovation) היא דוגמה לכלי ניהולי שרוב המנהלים בעולם העסקי מעריכים - אך רק מעטים מיישמים. עם זאת, עסקים המצליחים להמציא מחדש את המודל העסקי שלהם עשויים להפוך לרווחיים ועמידים הרבה יותר.

למה חשוב כל כך להתעקש על חדשנות במודל העסקי? להלן 4 תשובות אפשריות:

1. לא חידשת? נפלת
המודל העסקי מתאר את הדרך בה העסק מייצר ערך ללקוחותיו, תוך הפקת רווחים לעצמו. באמצעות מודל עסקי חזק עסקים עשויים לגבור על מתחרים ולשלוט בשוק.

2. אין לך באמת ברירה
מחקרים שונים מדגישים את חשיבותה של החדשנות: 91% מהמנהלים הבכירים בעולם רואים בה "יתרון אסטרטגי" (הלקוחות שלי, איתם אני עובדת על מציאת הבידול שלהם, מבינים על מה אני מדברת) .

3. מכירים את אפל – גם היא תשובה.
לחדשנות במודל עסקי או באסטרטגיה עסקית יש עדיפות על פני חדשנות של מוצרים. כאשר הושק האייפון של אפל ב-2008, הוא היה כה חדשני שאפל הפכה למובילת שוק הסמארטפון הבלתי מעורערת למשך תקופה מאד ארוכה.

4. הגדרה מחדש של הליבה
חדשנות במודל העסקי מאפשרת לעסקים לצאת מגבולות הליבה שלהם לתחומים חדשים. בתעשיות מסוימות, הנמצאות בסטגנציה, יש לחפש תחומים חדשים (או להשתמש בשירותי יועץ) כדי לשרוד. במקרים אחרים, היציאה מאזור הנוחות של פעילות הליבה נעשית מבחירה.

חדשנות במודל העסקי אינה משימה פשוטה מאחר שהיא כוללת שינויים בו-בזמן רבים, ברכיבים מגוונים של המודל העסקי (לדוגמה: מודל הכנסה, ערוצי הפצה, הצעת הערך ושיתופי פעולה). יתרה מכך, חדשנות במודל העסקי עשויה להשפיע (ולא תמיד לטובה) על מעמדם של חלק מהמנהלים והעובדים, דבר הגורם לעתים לאתגרים ניהוליים מהותיים.
חדשנות במודל העסקי אינה מתאימה לכל אחד. אבל, דווקא משום כך, סוכנויות המחפשות לבדל בינן לבין השאר וליצור יתרון תחרותי ארוך טווח, צריכות לשקול את האתגר הזה.

* הכותבת הינה מנכ"ל ISSUE, יועצת ארגונית לסוכנויות ביטוח, מרצה ומלווה לפיתוח עסקי
 
 
מייל:
סיסמא:
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
כל הזכויות שמורות לעדיף תקשורת 2013