שם משתמש
סיסמא
לוח אירועים
כבישי ישראל - הזווית הביטוחית: מי ישחרר את פקק השירות?
היציאה מהסגרים הציפה מחדש את בעיית העומס הכבד בכבישים - שמשפיע לרעה על ענף שירותי הדרך והגרירה | תמונת מצב
תקופת הקורונה, בעיקר ימי הסגרים, הייתה חיזיון תעתועים בכל הקשור לנעשה בכבישי ישראל. התנועה הדלילה בכבישים הייתה אחד מסמלי המגפה, אבל עם החזרה לשגרת החיים, חזרה השגרה המעיקה גם לכבישים. העומסים שוב איתנו, ואפילו בהיקף גדול יותר, ואיתם התסכול מהישיבה הממושכת במכונית והזמן הרב והיקר שהולך לאיבוד מדי יום. אין כמעט נהג במדינת ישראל שלא חש בכך.
 
אם יש מי שמייחס את התחושה כעת לעובדה שמדובר על מעבר קיצוני בין מה שחווינו בתקופת הקורונה לימי הפוסט מגפה – הזיכרון שלו קצר מאוד. למעשה, המשבר בכבישים מלווה אותנו כבר כמה שנים והוא מחמיר מיום ליום. המחיר הכלכלי למשק הוא נושא עליו מדברים רבות בהקשר לבזבוז הזמן בכבישים, אבל המשבר משפיע גם על ענף ביטוח הרכב והשירותים הנלווים אליו.

חברות הביטוח מספקות למבוטחים שלהן במסגרת פוליסת ביטוח הרכב גם שירותי דרך וגרירה. השימוש בשירותי הגרירה הינו השכיח ביותר מבין השירותים הנצרכים במסגרת הביטוח, על אף שברוב המקרים השירות נצרך לא כתוצאה מאירוע ביטוחי אלא בשל כשל מכני ברכב.

מנתונים שהגיעו לידי עדיף עולה כי כ25%- מהנהגים מפעילים שירות זה בכל שנה, כאשר כמות הרכבים בכבישי ישראל עולה משנה לשנה בכ-3%. כלומר, כמות השירותים האבסולוטית עולה משנה לשנה בהיקף גדול.

הסיבות בגללן אנחנו תקועים בפקקים

משיחות עם גורמים בענף עולה, כי בעבר נהג גרר היה מבצע בין 8 ל-10 גרירות במשמרת מלאה של 9 שעות, ואילו כיום הוא מספיק לבצע בין 6 ל-7 גרירות בלבד במשמרת. הדבר משפיע כמובן על זמן ההמתנה של הלקוחות התקועים אשר משוועים לחילוץ מהיר. לדברי אותם גורמים, זמן ההגעה ללקוחות אשר זקוקים לשירותים של חברות שירותי הדרך והגרירה עלה בכ-20% בממוצע. הם מסבירים, כי המשבר בכבישים הינו תוצאה של שינויים כלכליים ודמוגרפיים אשר לא טופלו ולא זכו להתייחסות הגורמים המעורבים במשך שנים.

הסיבות שהם העלו מגוונות, והם גם מסבירים אותן.

1. מרחקי גרירת הרכבים

חברות הביטוח רוכשות את השירות ללקוחותיהן במחיר "פיקס" ללא קשר לזמן או למרחק הגרירה. על פי נתוני חברות שירותי הדרך והגרירה, מרחק הגרירה הממוצע עולה בצורה חדה לאורך השנים. לדוגמה, העלייה בממוצע מרחק הגרירה בין 2018 ל-2021 עומדת על כ-7.5%. כאשר מדברים על מאות אלפי גרירות בשנה, מדובר על תוספת של מיליוני קילומטרים אותם נדרשים רכבי הגרר לבצע.

זה מוסבר ביציאה של האוכלוסייה ממרכזי הערים לפריפריה הקרובה למטרופולינים, בשילוב של יציאה של מוסכים ממרכזי הערים ומעבר לאזורים מרוחקים יותר בגלל סגירה של אזורי תעשייה מסורתיים והפיכתם למרכזי הייטק, בעידוד הרשויות המקומיות.

2. עלייה בשכיחות גרירת הרכבים על פני טיפול בתקלה במקום

בעבר, במקרים רבים ניתן טיפול לרכב במקום התקלה ו"לשחרר" את הנהג להמשך נסיעה או המשך טיפול במוסך. כיום, בעקבות הפיכת הרכב ל"מחשב על גלגלים", מעטים המקרים בהם ניתן לבצע תיקוני שטח. המשמעות היא, שכמות גדולה יותר של רכבים אשר מתקלקלים בנסיעה נדרשים להיגרר למוסך.

3. התחרות העזה בתחום הביטוח

התחרות בתחום ביטוח הרכב הביאה את חברות הביטוח להורדת מחירים, וכמובן כתוצאה מכך שחקו החברות את המחירים אותם הן משלמות לחברות שירותי הדרך והגרירה. כך נוצר מצב אבסורדי בו חברות שירותי הדרך והגרירה נדרשות לספק שירותים יקרים יותר (כתוצאה מהצורך להפעיל רכבי גרר במקום מכונאים וכתוצאה מגידול במרחקי הגרירה) בעבור תשלום נמוך יותר. עובדה זו אינה מאפשרת לחברות שירותי הדרך והגרירה להגדיל ולחדש את ציי הרכב שלהן. אגב, גם הגידול בציי הרכב ישפיע ככל הנראה באופן מינורי מכיוון שגם רכבים אלו צפויים לעמוד בפקקים, בדרכם לנהגים תקועים. אבל, עדיין – יותר רכבים, שירות מהיר יותר.

4. המשבר בתחבורה הציבורית

כתוצאה מחוסר היעילות של התחבורה הציבורית, בעיקר בקווים הבין-עירוניים, יותר ויותר אנשים רוכשים רכבים משומשים, כדי להגיע למחוז חפצם. ככלל, אין מדובר על אוכלוסייה שנוהגת לרכוש רכבים חדשים ולעיתים מתפשרת על איכות הרכב המשומש והיסטוריית האחזקה שלו, דבר שמעלה את הסיכוי שלו להזדקק לשירותי גרירה.

5. עלייה בנסועה ובנסועה הממוצעת לרכב

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לאחר ירידה של כמה שנים בנסועה השנתית הממוצעת לרכב, החל משנת 2019 ניתן לראות שינוי מגמה ועלייה של 0.5% בממוצע הנסועה השנתי.

כמו כן, על פי נתוני הלמ"ס כמות הנסועה הכוללת בין השנים 2015 ל-2019 עלתה ב-15.3% ואילו האורך הכולל של הכבישים עלה ב-3.8%. במצב כזה היכולת של נותני שירותי הדרך והגרירה להגיע ללקוח בזמן סביר יורדת בצורה דרמטית.

6. מחסור בנהגי גרר ואנשי מקצוע

רכישת השכלה אקדמאית היא ברוכה. ההשכלה וההייטק הם אמנם הקטר של המשק, אבל בסופו של דבר יש צורך גם באנשי צווארון כחול שיאפשרו לקטר לנסוע בצורה חלקה ותקינה.

במשך שנים המדינה אינה מעודדת רכישת מקצועות בתחום הצווארון הכחול. הדבר יצר מחסור משמעותי בכוח אדם במקצועות שונים - גם בתחום שירותי הדרך והגרירה. אם בעבר תחום זה אופיין בתופעת הבנים הממשיכים, היום מדובר בזן נדיר של אנשים אשר מספרם פוחת משנה לשנה, זאת למרות שיפור מתמיד בתנאי העסקה שלהם – כפי שמסבירים גורמים בתחום.

7. נתיבי תחבורה ציבורית

התעקשות משרד התחבורה לא לאשר לרכבי שירותי דרך וגרירה לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) אינה מובנת ואף אינה הגיונית, מציינים גורמים שונים. תפקיד נותני שירותי הדרך והגרירה הינו חיוני ואף הכרחי לשמירה על עורקי התחבורה פנויים ונקיים. אי מתן אישור לנוע בנתיבים אלו במטרה להגיע במהירות לרכבים הגורמים עומסים כתוצאה מתקלה, רק מגביר את העומס בכבישים ומחמיר אותו.

מעלים רעיונות וממתינים לטיפול הממשלה

ממשלה חדשה קמה בישראל בתחילת השבוע. עדיין לא ברור היכן תמקד את מלוא מרצה ואיזה מקום יתפוס נושא התחבורה בסדרי העדיפויות שלה וכיצד הוא יטופל, למרות שתיק התחבורה התברר כתיק נחשק – עליו מופקדת עכשיו השרה מרב מיכאלי. עד לטיפול הולם שנדרש באופן מיידי, המצב בכבישים צפוי להחמיר. בינתיים, עולים מהשטח רעיונות למספר מהלכים שאולי יקלו, ולו במעט, על הנעשה בכבישים:

1. בדיקת אפשרות להתיר לנותני שירות לנוע בחופשיות בנתיבי התחבורה הציבורית.

2. בחינה מחודשת של התשלומים המועברים מחברות הביטוח לחברות שירותי הדרך. "במקום לשחוק את מחיריהן של חברות השירות, יש להתייחס אליהן כשותף עסקי אשר במקרה הצורך הוא זה שמגיע בשמן ופוגש את הלקוח פנים אל פנים", ציין גורם בתחום והוסף: "זה יהיה חבל מאוד שהתחרות בשוק הביטוח תביא את תחום שירותי הדרך והגרירה למצב אליו הגיע לדוגמה תחום החקלאות בישראל, אשר בגלל תחרות בין רשתות השיווק מי שמשלם את המחיר הוא החקלאי בשטח אשר אינו מכסה את הוצאותיו".

עוד אמר: "אנו חייבים לשמור על רמת מחירים סבירה על מנת לאפשר לחברות אלה להתקיים, וחשוב מכך - לתת את השירות ברמה הגבוהה ביותר לה מצפה המבוטח וזאת על ידי מתן אפשרות לחברות שירותי הדרך והגרירה את היכולת להצטייד בכלים המתאימים למשימה".

3. לחשב מסלול מחדש בנושא מודל השירות ולבחון לעומק את אימוץ המודל האמריקאי, בו ברירת המחדל לגרירה היא המוסך הקרוב למקום התקלה. אם המבוטח מעוניין לגרור את הרכב למקום אחר, עליו להשלים את ההפרש. במקרה כזה, ככל שמרחק הגרירה יתקצר, תגדל היכולת לתת שירות ללקוחות רבים יותר.

4. לא לזלזל בהוראות יצרן הרכב. בעלי רכב צריכים להפנים שאחזקת רכב נכונה באופן שוטף על פי הוראות יצרן ואי התעלמות מחיווים ברכב, יקטינו את הסיכוי להיתקע.



גורם באחת מחברות הביטוח הסביר בקשר לטענה על שחיקת המחירים שמשולמים לחברות שירותי הדרך והגרירה, כי מדובר בניסיון ללחוץ על המבטחות לשלם יותר. לדבריו, לפחות בחברה שלו לא מצטברות תלונות של מבוטחים על ירידה באיכות שירותי הרכב והגרירה, כולל טענות על איחורים בזמני הגעה ללקוחות.

בניגוד לדבריו, בחברות השירות עומדים על כך שהמצב הולך ומחמיר. דוד מיכאל, מנכ”ל קבוצת שגריר המעניקה שירותי דרך וגרירה, מציין: “אנו חווים זמנים לא פשוטים בנושא מתן השירותים ללקוחות. אכן הפקקים משפיעים על זמן מתן השירות, הרי אנשי השירות שלנו עומדים באותם הפקקים. בנוסף לבעיית הפקקים ישנה עלייה בעלויות התפעול וקושי בגיוס אנשי מקצוע".

מיכאל הוסיף: "אין פתרונות קסם בתחום וכל המעורבים בענף, חברות הביטוח, המפקח על הביטוח וחברות שירותי הדרך והגרירה חייבים להתגייס לנושא ולמנוע את המצב שאליו הגיע תחום הריידרים לנזקי מים וצנרת"



מיקי קופל, מנכ"ל קופל גרופ, המעניקה שירותי רכב במנויים המשווקים רק באמצעות סוכני ביטוח, מציג היבט נוסף לעניין העומס בכבישים. "שנת 2020 התאפיינה בעיקר במגפת הקורונה. הישראלים עצרו חופשתם בחו"ל, אנשי עסקים לא טסו לחו"ל ומצאנו כ-800 אלף 'תיירים' שלכאורה היו אמורים להיות מעבר לים, ובנוסף להם עובדים שיצאו לחל"ת, שחלקם אף פוטרו. התחבורה הציבורית עצרה נשימתה - גם הרכבות וגם התחבורה הציבורית העירונית והבין עירונית. התוצאה הייתה חד משמעית: כמות כזו של רכבים שנוסעים בכבישים ברחבי המדינה לא נראתה מעולם".

הוא הוסיף, כי נרכשו רכבים חדשים ומשומשים מחברות השכרה וליסינג במספרים אסטרונומיים כהגדרתו, וכי כיום יש יותר רכבים פר משפחה. עוד הוא מציין בקשר לעומסים בכבישים: "התשתיות לא השתנו בדרכים, כך שהתנועה הפכה ליותר עמוסה".

קופל מתאר את המצב עם היציאה מהסגר הראשון, שהיה משמעותי בהיקפו ובמשך הזמן שארך: "התקשרו אלינו ואל חברות שירותי הדרך והגרירה בעוצמות שלא נראו מעולם. רכבים עמדו מספר שבועות ומישהו היה צריך להניעם או לגרור אותם למוסכים, דבר שהביא לקפיצה באקטואריה, הידועה כיציבה לאורך השנים. חודש אפריל 2020 סומן כחודש הנוראי ביותר בתוצאות עם 45% קפיצה בכמות קריאות השירות לעומת אותו חודש שנה קודם לכן".

"הדבר הבולט ביותר זה מספר הקילומטרים הממוצע שיש לגרור רכבים בחצי השנה האחרונה. אנשים מטיילים יותר, יוצאים לעבודה יותר, הם נתקעים רחוק ממקום מגוריהם. נתון זה מביא את חברות שירותי הדרך גם לעומסים כבדים מבחינת כמות קריאות השירות וגם בהוצאות היותר כבדות כתוצאה מאירועים יותר מורכבים", מסביר קופל ומציין, כי "כמות התאונות, כמות אירועי התנעות רכבים, קפצה משמעותית, ועם התופעה הזו אנו מתמודדים יום יום בשיעורים שלא נראו מעולם".

"עם זאת", מציין קופל, "כל חברות שירותי הדרך ידעו להתמודד עם המצב החדש ולהיערך בהתאם. תגברנו בכוח אדם, בטכנולוגיה וכמובן היינו ערוכים לעבודה מהבית עם אמצעים תקשורתיים ומחשוב, דבר שהקורונה לימדה אותנו בעצם, להיערך לחירום".

משרד התחבורה: הוספת רכבי שירות תוריד את רמת השירות בנת”צ

למשרד התחבורה הסבר מדוע לא מתירים לרכבי שירות לנוע בנתיבי תחבורה ציבורית. בתשובה לפניית עדיף נמסר מהמשרד: "משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות תכניות מהפכניות לשיפור מערך התחבורה הציבורית בכל הישובים בארץ. במסגרת זאת, שופרו תשתיות התחבורה, הופעלו קווי אוטובוסים חדשים ונסללו נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) המעודדים שימוש בתחבורה הציבורית. זאת, כדי לאפשר לתושבי מדינת ישראל אלטרנטיבה אמיתית וראויה לרכב הפרטי.

"תוספת רכבים פרטיים לנתיבי ההעדפה, לרבות רכבי שירות דרך וגרירה, תוריד את רמת השירות בנתיבי התחבורה הציבורית ותפגע בנוסעי התחבורה הציבורית. יצוין, כי בקשות מסוג זה לא הוגשו לידי משרד התחבורה ואישור נסיעה בנת"צ למי שאינו רכב תחבורה ציבורית ניתן במשורה בדיוק מטעמים אלה".
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית


גולש יקר,

תכני האתר ומוצרי עדיף מיועדים למנויים בלבד.

מנויי עדיף נהנים מחבילת ערך מושלמת: יותר מידע חדשותי, יותר ידע ויותר שירותים חדשים וייחודיים.

באפשרותך לצפות בתכני האתר באופן מיידי על ידי רישום קצר לקבלת מנוי היכרות ללא כל התחייבות.
הרשמה
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
תפקיד:
אימייל:
סיסמא:
אישור סיסמא:
הנני מאשר את
 תנאי השימוש
באתר
אבקש לקבל עדכונים, חדשות ומידע שיווקי
הרשם וגלוש
כניסת מנוים
מייל:
סיסמא:
 
כניסה
 
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011
המסלקה הפנסיונית