עזה 29, ירושלים,
טלפון: 
לחץ לצפיה במספר
מאמרים נוספים
 
אחרי המבול
עם שוך הזעם והסערה, החיות שהעלה נח (הרגולטור) לתיבתו, כלומר הרפורמות, ימשיכו להפרות זו את זו כיד הדמיון, אבל הגורם האנושי-מקצועי (סוכני הביטוח) עלול לקרוס. אלגוריה ציורית אודות מציאות עגומה במיוחד
01/06/2016 10:18
 אני מודאג. בשורות הבאות אנסה להסביר גם למה. מהיכן זה בא ולאן זה הולך. יכול להיות שזה יהיה מפחיד, אבל רגע-רגע, זה לא הולך להיות משעמם. זה הולך להיות בדיוק כמו הסיפור על המבול ותיבת נח. אתחיל בתחושה הכללית. מישהו כועס על סוכני הביטוח. מאוד-מאוד כועס על הסוכנים. הוא חושב שהם ביצעו "פשעים" ומגיע להם עונש. לא סתם עונש.

מבול של עונשים. מבול גדול שישטוף את הכול ויחזיר את עולם הביטוח והפנסיה לנקודת התחלה חדשה. המבול הזה סוחף את כולם. את הסוכנים הקטנים והגדולים. את מי שזועק ומי שמחריש. את כל אלה שבסך הכול בחרו כמקצוע לעזור לאנשים בצמתים המשמעותיים של חייהם, ופעלו תמיד על פי הכללים הרגולטורים. עמדו בחוק.

אז המבול עלינו... ואיפה נח? האדם הכועס נתפס גם כאדם "האחראי". זה שראוי למשימה הגדולה להציל את העולם מהסוכנים. הצדיק בדורו – הרגולטור. דוגמאות? בבקשה. המחשבה שסוכן הביטוח הוא גורם מיותר בפנסיה. כן, צריך להכיר שזו המחשבה הרווחת, אבל השאלה היא למה? בלי הסוכן לא היו ללמעלה ממיליון שכירים בישראל מינימום התנאים הסוציאליים, כמו פנסיית חובה.

ללא הסוכן עובדים לא היו זכאים להסדרים מיטביים ולפתרונות משלימים, שיאפשרו להם לשמור על רמת חייהם טרם יציאתם לגמלאות. גם כל הכיסויים הנלווים והטיפול השוטף מבטיחים שלעובדים תהיה כתובת מקצועית, נאמנה ואחראית, הדואגת לעתידם. וזו לא המדינה.

הצדיק נוטל מהאזרחים את זכותם הבסיסית

נמשיך בדוגמה נוספת. זו הקשורה לבריאות. בא נח, הרגולטור הצדיק, ואומר שיש לרסן את הביקוש לביטוחי בריאות פרטיים בישראל. למה? מילא המערכת הציבורית היתה במצב שהיא יכולה לתת מענה לכלל הצרכים הגוברים של האוכלוסייה, אבל כולנו יודעים מה המצב. ולא, חלילה, שיש לי משהו נגד הרפואה הציבורית. נהפוך הוא. מדובר ברפואה טובה ואיכותית, העושה את המיטב בתנאים הקשים שעמה היא מתמודדת.

אז במקום לתקן את הדרוש, בצורה מתונה והגיונית, בא הצדיק ומחליט ליטול מהאזרחים את הזכות הבסיסית: להחליט האם הם מוכנים לשלם כסף עבור שירותי בריאות בהיקפים ובזמינות שהם לא יכולים להשיגם באמצעות המערכת הציבורית.

גם בתחום האלמנטרי הפך עודף הרגולציה את כל צורת העבודה לתהליך ביורוקרטי מתיש ובלתי נגמר. תהליך שבו גם הלקוח אינו מבין מה רוצים ממנו.

בכל תחום, בכל חלקה, נוגע נח הצדיק ומבקש לבטל באחת סדרי עולם. ומהן הדרכים לכך? התייעצויות עם גורמים מקצועיים בענף או דיונים משותפים מעמיקים? לא ולא. אולי הקשבה, רחמנא ליצלן, לנבחרי ציבור נכבדים כמו חברי כנסת, חברים בוועדות חשובות והעברת נושאים הרי גורל לתהליכי חקיקה? הלוואי. ומה עם נציגי ארגוני עובדים, אלה שחיים את עובדיהם ובאמת דואגים להם. גם כאן התשובה היא לרוב שלילית. הרשו לי לפסוח בהזדמנות זו על הגופים המוסדיים. הם הרי נתפסים אויבי העם, כמונו. יש רק צדיק אחד בדורו.




סוכני הביטוח נשטפים תחת גלי המבול


 ומה עושה אותו צדיק? בונה תיבה גדולה שאליה נכנסים אחר כבוד הוראות, חוזרים, הנחיות, ניירות עמדה ומה לא. בזוגות, בשלשות, ברביעיות. בקצב מסחרר מאכלסות רפורמות על גבי רפורמות את תיבת נח כדי ליצור עולם חדש. בהבדל אחד. בסיפור המקראי עלו לתיבה נציגים של כלל בעלי החיים, מכל סוג - זוג אחד, זכר ונקבה, על מנת שיוכלו להתרבות אחרי שוך הזעם והסערה. 

בענף שלנו, אחרי שוך הזעם והסערה, החיות, כלומר הרפורמות, ימשיכו להפרות זו את זו כיד הדמיון, אבל הגורם האנושי-מקצועי עלול לקרוס. סוכני הביטוח, אלה המניעים את תעשיית הביטוח והפיננסים, אלה הדואגים לתשלום של 20 מיליארדי שקלים בשנה למבוטחים, אלה המצילים חיים יקרים של לקוחות, ואלה שגם מביאים פרנסה לכ-20 אלף משפחות, ימצאו עצמם נשטפים תחת גלי המבול. 

האם מדובר בתסריט פסימי, או שמא חריף מדי? ימים יגידו.



הכותב כיהן בעבר כנשיא לשכת סוכני ביטוח בישראל

המאמר פורסם לראשונה במגזין אפריל 2016, שהופץ לרגל כנס ביטוח חיים ופנסיוני (לס"ב)



 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
 
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011