האורן 12, מגשימים, 56910
טלפון: 
לחץ לצפיה במספר
כתבות נוספות
 
"עשרות אלפי מכוניות נעות בכבישי ישראל כפצצה מתקתקת"
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בטיפול במכוניות שעברו תאונות קשות, הוגדרו כ"אבדן להלכה", תוקנו ונמכרו - מבלי שרוכש הרכב יודע מה עבר הרכב | בדיון עלו תהיות מדוע המידע שהקימו חברות הביטוח חסום לציבור
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ג') במכירת מכוניות שעברו תאונות קשות וחזרו לכביש. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל הזכיר כי מדובר בנושא שהוועדה עוסקת בו רבות בשנים האחרונות, והוסיף כי הוא מקווה שעד סוף המושב הנוכחי של הכנסת תתקבל גם ההחלטה באשר ליחס בין מוסכי ההסדר, השמאים וחברות הביטוח.

יוזם הדיון, ח"כ אורי מקלב, אמר כי מדובר בפרשה שלא נגמרת. הוא הסביר כי נזק של 40% מערך הרכב נחשב ל"אבדן להלכה" ולא מונע להחזיר את הרכב לכביש. "חברות הביטוח מעדיפות לשלם למבוטח את מלוא ערך הרכב ולמכור אותו. הרכב מתוקן במוסכים פיראטיים ונמכר לאחר מכן ללקוח אחר בסכום גבוה. הרוכש הוא זה שנפגע, כי הוא לא יודע מה עבר הרכב. אין חולק שמדובר פה בפצצה מתקתקת, מדובר בכ-16 אלף מכוניות כאלה בשנה ואין ספק שבכבישים נוסעות עשרות אלפי מכוניות כאלה", אמר ח"כ מקלב.

סמנכ"ל רגולציה של איגוד חברות הביטוח, עו"ד גיל סלומון, טען בתגובה כי חברות הביטוח הקימו מאגר שבו מתפרסמת ההיסטוריה הביטוחית של הרכב. ח"כ מקלב אמר בתגובה כי המידע נמסר רק לבעל הרכב סלומון הסביר כי הדבר נובע מצנעת הפרט, וטען כי לא כל אחד אמור לקבל מידע על הנעשה עם כל רכב. היו"ר כבל תהה מה פתאום חברות הביטוח דואגות לצנעת הפרט, במה שאמור להיות שירות בסיסי. "לא יכול להיות שהמידע על היסטוריית הרכב יהיה יותר סודי מהאטום שאין לנו, חייבים מאגר פתוח ואם צריך נביא חקיקה פרטית בעניין", אמר היו"ר כבל.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי חברות הביטוח הקימו את המאגר לשימוש בינן לבין עצמן, והרשות להגבלים עסקיים היא שחייבה אותן לפתוח אותו לציבור. 

נציג הרשות להגבלים עסקיים, מוטי כץ, התייחס להיתר שנתנה הרשות לחברות הביטוח להפעיל את המאגר ואמר כי הרשות זיהתה שהמאגר משמש בפועל רק את חברות הביטוח, וכחלק מהתנאים לשימוש בו חייבה את החברות להעמיד את הממשק לבעלי הרכב. עוד הוא ציין כי הרשות חייבה את חברות הביטוח לפעול לכך שהציבור אכן יעשה שימוש במאגר. כץ התייחס לשאלת היו"ר כבל באשר לפתיחת המאגר בפני כל, ואמר כי הרשות לא עוסקת בשאלת הפרטיות וכי על פניו אין לה התנגדות לאפשר גם למי שהוא לא בעל הרכב גישה לנתונים.

היועץ המשפטי של איגוד השמאים, עו"ד שלמה תוסייה כהן, אמר כי "במצב הנוכחי הקיים, כאשר יש רכב באבדן להלכה, המבוטח מקבל את הפיצוי המלא בעבור הרכב ולכן הנזק של התקנה הוא אצל מי שיקנה את הרכב בסוף התהליך. כאשר בונים מגדל שמתחיל עקום, ברור שבסופו הוא יתמוטט, תקנה 309 שמדברת על רישום נזק בטיחותי מהותי ברישיון הרכב נכשלה בגלל שהמילה מהותי הפכה את התקנה לבלתי רלוונטית, מהותי היא מילה הניתנת להרבה פרשנויות".

שני נציגים נוספים של איגוד השמאים השתתפו בדיון, עו"ד אורי גורביץ, יו"ר הוועדה המקצועית הארצית באיגוד, ויהודה יגן - יו"ר ענף הרכב באיגוד. גורביץ אמר בדיון: "באבדן להלכה זה נהנה וזה לא חסר, הבעיה היא בסוף התהליך - בדיווח אני מציע לחזור לתקנה הקודמת שלפיה אם חברת הביטוח הכריזה אבדן להלכה, הרישיון מופקד אצלה ואם הרכב עבר תיקון במוסך מורשה ולא במוסך פירטי בשטחים, רק אז היא מחזירה את הרישיון. בכנסת הקודמת, כאן בוועדה זה שונה והאחריות עברה מחברת הביטוח לסוחר המורשה והוא העביר לסוחר מורשה אחר וכך אבד הקשר ולא ניתן היה לעקוב יותר אחרי התיקון.

יגן: "הצענו למשרד התחבורה שהשמאי ידווח אונליין על אירוע תאונתי למשרד התחבורה, כאשר במידע הזה יופיע מספר השמאי וכך המבוטח יוכל לפנות לשמאי ולקבל דו"ח שמאי ומידע על הרכב". ח"כ כבל ביקש מיגן שיעביר אליו את ההצעה בכתב.

מנהל אגף פיקוח ורישוי במשרד התחבורה, משה קירמאיר, אמר כי הבעיה היא כלכלית, והרישום ברישיון הרכב למעשה יוריד משמעותית את מחירו. הוא הוסיף כי לדעתו רק 0.5% מהרכבים שמוגדרים "אבדן להלכה" נרשמו ברישיון הרכב ככאלה עם נזק בטיחותי מהותי. מנכ"ל איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי התקנה בעניין היא למעשה אות מתה, מאחר ואין דיווחים ואין אכיפה. לוי הוסיף כי המכוניות המוגדרות אבדן להלכה עוברות לתיקון ברשות הפלסטינית, והמוסכים מפסידים מכך מיליארד שקל בשנה.

נציג רשות שוק ההון, אלעד אלקובי, אמר כי פעמים רבות בעל הרכב לא רוצה לקבל בחזרה רכב שהוגדר "אבדן להלכה", ולכן הפתרון היום הוא טוב למבוטח. עם זאת הוא הוסיף כי הרשות מקדמת שקיפות למבוטחים אך יש פרטים שהיא תתנגד לכלול במאגר.

היו"ר כבל סיכם ואמר שהדיון בנושא לא מוצה והוא יכנס את הוועדה לישיבה נוספת. הוא קרא לכל הגורמים להגיע מוכנים ולמסור התייחסות באשר לחובת מסירת המידע על כל רכב.
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
 
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011