האורן 12, מגשימים, 56910
טלפון: 
לחץ לצפיה במספר
כתבות נוספות
 
רשות שוק ההון: ביטול רשימות השמאים נמצא בבחינה
אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, ציין כי המשרד והרשות פועלים בנושא והוסיף כי קיימות שתי חלופות: האחת - הלקוח יבחר שמאי באופן עצמאי; השנייה - בחירה רנדומלית מרשימה שתכלול את כל השמאים
ביטול רשימות השמאים של חברות הביטוח נמצא בבחינה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. כך נמסר לעדיף על ידי הרשות בתגובה לדבריו של אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, שהכריז בכנס של איגוד השמאים שהתקיים לאחרונה: "נבטל את רשימות השמאים ונאפשר לבעל הרכב בחירה בין שתי חלופות לבחירת שמאי - באופן עצמאי מרשימת כל השמאים ובאופן רנדומלי״

איגוד השמאים: בחירה רנדומלית בשמאי – רעיון קומוניסטי
3/8/2017
על פי טיוטה חדשה של רשות שוק ההון, המבוטח יבחר שמאי באופן עצמאי מתוך רשימה של שלושה שמאים, שיישלפו באופן אקראי ומחזורי מהמאגר | באיגוד טוענים: ההסדר צפוי להביא לירידה חדה באיכותן של השמאויות
.פלור ציין כי נערכה פעילות עם רשות שוק ההון לביטול רשימות השמאים. "בתהליך עצמו עלו כל מיני רעיונות, הרעיון האחרון אמור לצאת בקרוב בהליך שימוע. העקרונות שלו הן לבטל את רשימת השמאים ולאפשר שתי חלופות: האחת היא שהלקוח יבחר שמאי באופן עצמאי והחלופה השנייה היא שהשמאי ייבחר באופן רנדומלי מרשימת כל השמאים. משרד התחבורה ינהל את הרשימה הזאת".

פלור, שציין את שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה לאיגוד השמאים, הסביר את החלוקה שקיימת בין המשרד לבין רשות שוק ההון: "מה שקשור לביטוח זה רשות שוק ההון, אין לנו סמכות להטיל הוראות על חברות הביטוח, ואילו משרד התחבורה אחראי על כל ההיבטים המקצועיים של השמאים ושל המוסכים".

יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, התייחס לנושא ואמר: "אנו מקווים שההסדר החדש של השמאים יצא לפועל. בהסדר הזה, במקרה של מחלוקת על השומה, השומה תגיע לשמאי מכריע ולא לבית משפט, אני סומך על שמאי יותר מעל בית משפט וכבר היו דברים מעולם. כל מחלוקת, למשל על חלק לא מתאים, אנחנו צריכים ללוות את התיקון ואם לא בטיחותי ולא מתאים, להוכיח את זה ולהביא את המחלוקת לשמאי מכריע".

מאגר מידע ורישום כלי רכב

עיקר דבריו של יגן היו בנושא התיקונים בכלי הרכב. "אחד המאבקים הגדולים שלנו הוא למען גילוי נאות לצרכן לגבי היסטוריית הרכב לצרכנים", אמר יגן והוסיף: "אנחנו לא רוצים להיות חשופים לתביעות, אנחנו רוצים לעזור לצרכנים לדעת את האמת. תעשיית הרכב גורמת נזקים אדירים לכלכלה עם תיקונים לקויים של רכב, אין חקירה של היסטוריית הרכב ושל הכשלים ברכב כתוצאה מתאונות. אלו נושאים אפורים לצרכנים. אחת הפניות שלי הייתה לח"כ אורי מקלב, הראנו לו את כל הנושא של אובדן להלכה, איך צרכנים נפגעים וזה מה שגרם לח"כ מקלב להרים את הכפפה ולהגיש הצעת חוק (מאגר מידע ורישום כלי רכב – מ.ע). אנו ניתן לו את כל המידע שיש ברשותנו, את כל האפשרויות לפיהן הצרכן יוכל לדעת את ההיסטוריה כמו שיש קאר פקס בארה"ב, כל אינפורמציה שתוכל לעזור נעמיד לרשות המאגר הזה".

מקלב פנה לשמאים ואמר: "השמאות היא שמורת טבע, הציבור מאמין לכם ובוטח בכם, יש אמינות במקצוע שלכם. אתם צריכים להשתמש ברגישות כי יש צד שנפגע וצריך לשלם, ואתם צריכים לאזן בין הדברים, אתם כמו שופט, זהו מקצוע עם ערך והרבה אחריות. אחת האינדיקציות זה תלונות, הייתי יו"ר הוועדה לתלונות הציבור ואני יודע שאתם עובדים טוב"

מקלב ציין כי הוא מרגיש חובה להעצים את המאבק שהשמאים מנהלים בנושא רישום כלי רכב ומאבקם בתופעת האובדן להלכה. "לא יעלה על הדעת שרכבים שעוברים תאונות קשות, חברות הביטוח ישלמו למבוטח את החלק שלו ואת השאר ימכרו לסוחר רכב והרכב יחזור לכביש ללא פיקוח, עשרות אלפי כלי רכב עולים לכביש חזרה ומשמשים כפצצה מתקתקת, מדובר בסכנת חיים. איפה ההגנה הצרכנית? יש פה כשל שוק צרכני, לאנשים אין את האפשרות לדעת. רכב זו ההוצאה הכי גדולה אחרי דירה, איך המדינה יכולה לראות דבר כזה ולא לעשות שום דבר? ויש אפשרות כי המידע הזה קיים. הוא קיים בחברות הביטוח, חברות הביטוח הרי לא מוכנות לבטח כלי רכב שעברו תאונות קשות כי להן יש את המידע אבל לצרכנים אין. צריך שיהיה פה תהליך שילווה באנשי מקצוע ויוודא שאין טעויות בכל תהליך רישום הרכב, אם לא יהיה איש מקצוע החקיקה לא תעזור. אין הצדקה לכך שלא יהיה בארץ מאגר מידע כזה, התנגדות לחקיקת חוק חשוב כזה, היא הסרת אחריות". 

יו"ר האיגוד, עו"ד דורון חבקין, התייחס להגברת התחרות בענף הרכב: "חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב בא בכדי להגביר את התחרות בענף. בין השאר, החוק מנסה להרחיב את ענף יבוא הרכב ולאפשר גם יבוא אישי ויבוא מקביל בכדי להוזיל את עלויות רכישת הרכב. היבואנים הראשיים מחזיקים ברישיונות יבוא משנות ה-20 וה-30 והם מחזיקים בהם עשרות שנים. חשוב שתהיה תחרות בענף הזה".

משתתפים נוספים בכנס: אילן בן-ארצי, סגן יו"ר איגוד השמאים; עו"ד אורי גורביץ, יו"ר הועדה המקצועית ארצית של האיגוד; עו"ד שלמה תוסייה-כהן, היועץ המשפטי של האיגוד; רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים; אריה אשד, מנכ"ל איגוד המוסכים; רוני ארזי, מנכ"ל חברת קומט את פרוגרס; יעקב נאסה, משנה למנכ"ל קומט את פרוגרס; חיים טל, ראש ענף פיתוח עסקי, מערך עסקים קטנים, בנק לאומי; השמאי אריה ריינר, לשעבר ראש מחלקת יבוא, מנהל המכס ברשות המיסים; רון מלכה, מנכ"ל חן מוטורס, ומאות שמאים מענף הרכב, הצמ"ה, הרכוש, החקלאות והימי.
 
הוסף כתבה למזוודה אישית
הוסף למזוודה אישית
הוסף תגובה לכתבה זו
כינוי:
אימייל:
כותרת:
תוכן:
אין לכתוב הודעה המפרה את  תנאי השימוש של Anet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב
עדיין אין תגובות לכתבה זו.
 
 
 
עקבו אחרינו
כל הזכויות שמורות לאתר ANET.co.il 2011